abborrmaster
20-01-2003, 22:09
Har för mej att jag sett det skrivas om passionsfrukt i detta forum men jag hittar det inte!!!
Lite snabb info bara! Jag väääääntar på att den ska gro och jag har väntat pisslänge! Har jag sått fel eller är det en vänta-länge sort?
/Simon
kerstin z5-6
21-01-2003, 13:54
Det är /kan vara en vänta längesort-man kan lägga fröna i juice eller sandpappra försiktigt innan sådd-men de tar ändå tid..
abborrmaster
21-01-2003, 15:03
menåååååå... Okej jag kör ytterliggare en sådd sen och gör åvanstående! TACK!!
/Simon
Ingrid på Västkusten
21-01-2003, 19:32
In me sådden i kylskåp en månad - sen ut igen - testa bottenvärme. de är en a sega jäklar....filning hjälper det med,
hälsar ingrid
abborrmaster
21-01-2003, 20:25
oj haha.... Okej...
Eftersom mangon dröjer ett par månader har jag hört så måste jag väl kunna fila på den med eller?
/Simon
Jag har också tänkt så passionsblomma, och på min fröpåse står det "groningstid 4-6 veckor".
Kerstin: hur länge ska de ligga i juice, och går det bra med vanlig, utspädd apelsinjuice? Sandpappra vet jag inte om jag vågar mig på, då filar jag säkert sönder dem... %)
abborrmaster
21-01-2003, 21:26
fya till sex veckor... okej då e det ju bara max tre veckor kvar... Dåså - det pallar jag, då får jag väl djuica dem om jag sår fler

/Simon
Ingrid på Västkusten
21-01-2003, 21:43
Det är så här att passisar har extremt hårt skal. Detta är moder Naturs fiffiga sätt att se till att itne alla frön gror på en gång!
Då försöker ju vi människor lura fröna allt vi orkar - bl a blötläggning i te, vatten apelsinjuice etc - vi filar och vi sandpapprar etc etc allt för att beveka det hårda skalet. Man gör faktiskt samma sak med köldperioderna - bevekar fröet att det ahr gått en 'årstid'
Apelsinjuice är en rättså kul grej, jag hörde om den för första ggr på en amerikansk speciallista för passisar - det som de flesta verkar ha missat i upprepnngarna är att det skall vara rättså ljummen apelsinsaft
Men te och t o m väldigt utspädd syra har använts med framgång. Kombinera detta med köldperioder så gror de så måningom. Själv har jag funnit gibberelinsyra hemskt bra att använda p sega passisfrön - men det är välan en annan tråd det .-)
Hälsar ingrid
abborrmaster
21-01-2003, 21:48
vadå ska man VATTNA med djuice? Man kan ju inte bara tjohejsan svejsan lägga dem i blötrallala och sedan begrava i jord och vips in i kylskåpet? Eller de e klart de kanske man kan - va dum ja e... Det e ju tvärtom som känns dumt..
/Simon
Ingrid på Västkusten
22-01-2003, 20:54
Jo det är så här att passionsblomman har fröer med väldigt besvärliga skal. För att beveka fröer, Moder Natur samt skalets envisa och styvnackade egenskaper tar man till en massa trix varav bl a lägga i blöt i juice är ett av dem. Allt går ut på att skalet är tufft och skall bevekas -brytas ner försiktigt, försvagas etc etc med hopp om att lite fukt komemr in och talar om att det är dax nu,
Hälsar ingrid
abborrmaster
22-01-2003, 20:58
ok, jag var och filade på en del frön idag... Krångligt som tusan men liiite vekare kan de ha blivit...
/Simon
Hejsan! Ville bara tala om att trägen vinner! Satte passionsfrön för en månad sen, väntade o väntade o väntade...... Höll på att ge upp o kasta allt då jag kikar på dem en morgon o ser typ 100 ljusgröna ploppar kika fram ur såkrukorna samtidigt!! Fröna låg länge i vatten först, glömde t o m bort dem så de låg nog där 2 veckor. Planterade dem i genomvattnad krukväxtjord o stoppade krukorna i mitt plastväxthus intill söderfönstret. Som sagt - ge inte upp! Nu blir det till att skola om de kraftigaste exemplaren o ge bort en o annan växt till släkt o bekanta!
/Ann-Louise
Frön som tagits ur färska frukter gror oftast mycket snabbare än de som legat och torkat en tid.
e_sedell
29-03-2003, 22:50
Det där sista var bra att veta.
Hur ser den vanliga passionsblomman ut som man köper i affären som frukt?
Jag har lagt in en bild på "vanlig passionsfrukt i mitt fotoalbum". Det finns kanske snyggare men jag är rätt förtjust i dessa.
Oj jag glömde kameraikonen.
Fel igen. Hur får man in kameraikonen som länkar till fotoalbum.
Krukväxtbilder
Åsa, mälardalen zon 2
30-03-2003, 12:14
Efter att du fixat ett album har jag för mig att man är tvungen att uppdatera sin profilinformation för att ditt album ska bli tillgängligt + då kommer även kameraikonen.
Tack! det gjorde susen.
Det ligger alltså en bild på en blommande purpurgrenadilla i albumet (vanlig passionsfrukt)
e_sedell
31-03-2003, 20:24
Den ser ju inte så ful ut, jag ska nog försöka så en sådan... går det att få fram frukter likvärdiga de vanlig på den som man i huvud sak odlar för blommor. Jag tänker då på om man skulle odla den i sin rätta miljö.
CITAT (e_sedell @ 31-03-2003, 21:24)
... går det att få fram frukter likvärdiga de vanlig på den som man i huvud sak odlar för blommor. Jag tänker då på om man skulle odla den i sin rätta miljö.
Menar du om frukterna från andra passionsfrukter är goda att äta?
Det finns en dryg handfull "passionsfruktsarter" som ger goda frukter. Dessa har blommor av varierande utseende, några praktfulla medan andra är diskretare. De flesta
Passiflora som odlas för blommornas skull ger säkert tråkiga frukter. Någon som har annan erfarenhet från "blompassiflorerna"?
Ingrid på Västkusten
01-04-2003, 10:23
Ingen personlig men min bok av John Vanderplank talar om en hel del bl a de ros/ rödblommande(P molissima, P antioquiensis, P coccineus, P vitifolia etc etc) . Själv har jag varit intresserad av P actinia - men lyckats ha död på min planta.
Boken kan VERKLIGEN rekommenderas för alla passis-entusiaster!
Önskar också att Patrick Worley kunde ha en egen hemsida - mannen bakom en hel del av de komersiella P edulis varianterna(frukt) samt ett antal finfina blom-hybrider!
Hälsar Ingrid
Passiflora vitifolia sägs ge stora ätliga frukter (När det står ätlig förutsetter jag att man menar god). Jag blir lite sugen på att testa Passiflora tripartita var. molissima (bananpassion). Heter vist curuba (Frukter från främmande länder, Engstrand m.fl.)
Jag har odlat den när jag bodde i lägenhet (utan blomning) men den sägs kräva en mycket sval vinterförvaring för att blomma.
Barbadin Passiflora quadrangilaris har häftiga blommor samt stora frukter, jag förmodar att den går bra att odla hemma. Nån som provat?
Ingrid på Västkusten
01-04-2003, 13:26
P mollissima måste ha sval övervintring för att blomma japp- P tripartita har jag dragit upp ifårn frön nån gång men den var mkt mindre starkväxande än P molissima. Banana passiflora :-D kallas P molissima med och så mfl namn.
P quad odlar man nog inte ostraffat i en lägenhet LOL om man itne bor i ett palats. Den blir MEGASTOOOOR! Men ack så vacker....
Här är en länk till ett par finfina ställen;
http://www.passiflora-uk.co.uk/http://www.kwekerijgommer.com/KIka och njuuut :-D
Hälsar Ingrid
e_sedell
01-04-2003, 18:49
Okej, kan man alltså lyckat få frukter hemma?! Om man har extrabelysning och bra klimat?!
Om man håller sig till purpurgrennadilla (vanlig passionsfrukt) brukar det vara ganska lätt att få skörd, även i boningsrum. Den gula passionsfrukten (finns sällsynt i butikerna) är svårare eftersom den inte alltid är självfertil. Snabbast går det om man får en stickling av någon, då blir det frukt redan året efter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.