Full version: Squashfrön
Humlan
Jag har sått squashfrön från en påse som var kvar sen förra året. Det står att sista försäljningdag är sep-03. Dom flesta frön av blommor mm brukar gro även året efter sista försälningsdag.
Är det någon som vet om squashfrön är extra känsliga?
Åsa, mälardalen zon 2
De där sista försäljningsdatumet kan man oftast strunta i det säger just inget om när fröna förlorat sin grobarhet utan det är nog mest ett skydd så inte oseriösa personer säljer supergamla fröer.

Och dina squashfrön lär gro utmärkt squashfrön håller i ca 4-6år så de behåller sin grobarhet ganska länge.

Vissa grönsaksfröer har kort hållbarhet men väldigt många kan man spara i flera år.

Längst ner på denna sida kan du hitta en groningstabell och det står även vilken hållbarhet fröna har.

http://www.runabergsfroer.se/html/groningstabell.htm
Humlan
Tack för goda råd och länken till tabellen.
Jag satte fröna för 6 dagar sedan. Förra året grodde det efter 5 dagar. Jag ser i tabellen att jag kanske har haft för kallt där dom står. Flyttar dom till ett varmare ställe i huset och håller tummarna.
Ingrid på Västkusten
Upp til två veckor kan det ta, lätt!

Hälsar ingrid
Humlan
Det lyckades.......
Jag ställde krukorna i ett varmare rum och efter 2-3 dagar hade 11 av 12 frön grott. Nu står dom ute i växthuset tills det är dags att plantera ut dom.
myskmadra
Min sådd av vintersquash står och tjurar. På två och en halv vecka har ingen grott. Stod först i växthuset men nu inomhus. Samtidigt sådde jag äppelgurkor som är 5 cm höga och kraftiga. Vad säger ni? Ska jag så nya squashfrön? Sorten heter "Mesa Queen". unsure.gif
Ingrid på Västkusten
Kolla förekomsten av svarta surrande små flygfän, hos mig har de ätit upp fem sorters pumpor, så väck är mina giftfria föresatser för 2004 :/

Hälsar Ingrid
myskmadra
CITAT (myskmadra @ 26-05-2004, 10:26)
Min sådd av vintersquash står och tjurar. :

Nu har den tjurat klart , mådde välan bra av att få komma in i värmen.
Strax grodde 5 stycken! På fröpåsens bild är de vackert plommonröda med ett gult fruktkött. Jag ser fram emot färgprákten som "komma skall" huh.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon