Fisan
Om man nu täcker över den här envisa lilla "raringen" till ogräs,med plast el. som sätter sig överallt med plast el dyl. Vad gör man sen????? wacko.gif Med dom rötterna, kommer dom inte tillbaka? O vad händer med snödropparna som så oskyldigt drabbas?
Åsa, mälardalen zon 2
Om man täcker marken med mörk plast eller väv för att kväva ogräset måste man ha det kvar i i ett par år. Det är meningen att ogräset ska börja spira under duken av värmen, men sedan när det inte finns något ljus så dör de(även rötterna) när de inte kan ta upp näring från solljuset. Alla växter man har under duken riskerar att dö, även snödroppar (vissa ogräs som ex. åkerfräken ska dock klara av att marken är täckt i några år så de kan vara svåra att utrota).
Fisan
Tack för svaret.Finns det nåt annat knep, som kanske inte är så långdraget? Vi har pratat om round-up, men det låter inte så kul att behöva förgifta en del av trädgården.
Gossen Ruda
Du "förgiftar" inte någon del av trädgården om du använder Roundup. Det är bara en del av miljömaffians skrämselpropaganda. Några veckor efter besprutningen har halterna sjunkit så lågt att det går att så eller odla vad som helst. Jag vet, jag har nämligen testat.
Fisan
Ok, vad bra! Behöver man upprepa "behandlingen" o iså fall hur ofta, för att hålla kirskålen, i detta fallet, under mattan?
Gossen Ruda
Har man bara fått bort kirsen kommer den inte tillbaka, om den inte vandrar in från omgivningarna. Ibland kan man få upprepa behandlingen nån gång om nån enstaka planta klarat sig, men då behöver man bara spruta just den.
vihemma
ohmy.gif ...nu håller jag andan.

Att du törs nämna det onämnbara Gossen Ruda. wink.gif hihi... tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon