Har planterat blått/lila runt brunnen;Isop, lavendel, nåt som liknar en stor blåklint(vet ej namnet)... än finns det lite rum. Vill gärna ha lite tips om blå perenner , gärna nån krydda,lättodlad... (jorden är lite lerig).
Åsa, mälardalen zon 2
15-05-2004, 16:44
Antar att växtplatsen är solig och hyfsat väldränerad med tanke på de tidigare växterna du satt. Här kommer lite förslag på blå perenner som brukar kunna växa i sol där det är ganska bra dränering.
Anisört/anisisop
stäppsalvia
Blå akleja
Stenkyndel
Nepeta
magiana
15-05-2004, 18:54
Här kommer några fler förslag:
Stormhatt
Riddarsporre
Axveronika
Violer
olika Campanula
Och ännu fler blåa
Tremastarblomma, Blågull, Iris, Blå bolltistel. Stormhatt, Ormöga, Förgätmigej, Blå bergvallmo, Lavendel, Pandanunneört, Blånunneört, Höstvädd, Prakt och Kungsnäva, Akleja blå/vit även Japansk Akleja, Gentiana, Isop, Murklocka, Karpaterklocka, Revsuga ( röda blad)
CITAT (moka @ 15-05-2004, 17:27)
nåt som liknar en stor blåklint(vet ej namnet)...
Den heter Bergklint.
Här finns info om den.
Om vi nu är inne på kryddor så platsar salvian i sammanhanget, kanske också gräslök (finns ju i mer eller mindre violetta nyanser)
Sedan har vi sådant med silvrigt bladverk som också skulle platsa i din blå/lila hörna. Curryört och malört!
Tack för alla fina tips! (Och bergklint är det ja! Den jag ej visste namnet på...) Ska ännu ta en funderare på vilka jag väljer...
Dagens trädgårdstankar har mer varit inriktade på pallkragar, har tre st stående i källaren och nu när jag läst på lite om pallkrageodling kliar det i fingrarna. Det låter som det vore nåt för mig!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.