Full version: Klockmalva
Emser
Hej alla,
jag har sått ett antal frön av klockmalva. De har nästan alla grott och jag tog och knippsade av toppen på en del av dem för att kolla vad som hände...på de som jag toppade har plantan inte alls blivit liten och "knubbig" utan lång och tanig?! Varför?

Är det någon där ute som kan förklara detta för mig, för jag tycker det ungår all logik! wink.gif wacko.gif
Nutten
Det beror på hur tidigt du toppade dem. Om plantorna var riktigt små, inte omkrukade i näringsrik jord, så blev de förmodligen chockade av att bli av med några blad. Svårt att få näringen att räcka till om man måste börja om från början och inte kan hämta energi.

Om plantan däremot var i god tillväxt, hade hunnit få en del "kött på benen" (ex stora blad att producera klorofyll med) och kunde hämta gott om näring ur jorden så har jag ingen förklaring till en tanig planta (såvida den inte stod skuggigare än övriga plantor). unsure.gif
Emser
Då toppade jag nog dem för tidigt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon