Full version: Frukthäck
spotty
Funderar på att byta ut delar av det ruttnande staket mot någon form av frukthäck (äpple). Vilket är bäst lepage eller kordong eller step-over? Klarar sig en kordong (45 graders lutning) utan stöd eller behöver man slå ner pålar med jämna mellanrum och fästa ståltråd emellan. Vad ska man ha runt "fötterna" på fruktträden så det både ser prydligt ut, är bra för växterna och är lättskött? Har funderat på Aroma, men tar gärna emot tips på trevliga zon IV äpplen. Tacksam för tips.
Ingrid på Västkusten
Vilken ljuvlig fråga!
Ja - detta har jag tänkt å funderat på en hel del själv! Allt med inspiration bl a 'Den Nya Beskärningsboken' - om Du inte har den å funderar på frukthäck - skaffa den pronto!

Själv har jag planterat det som skall bli en 2D spindelträdshäck, man kan fakiskt odla dem som häck med! Och kommer att komplettrea (nästa år tidigast) med en step-over- häck. Legapge är ju snyggt med, men stepover för att rama in.
Om jag skulle välja häck igen så skulle jag nog välja det jag har valt igen - d v s tvådimensionella spindelträd som an skall ympa ihop så småningon. Kordonger blir ju bäst i lutning, de är ju as-fina och de behöver en pinne per träd för att hålla ordning på dem, behöver spindelträden med. Och stängseltråd så måningom. Jag har inte spänt upp min stängseltråd(grön) ännu då jag jobbar på grenar å sporrar fortfarande. Kanske nästa år är det dags? Jag ahr ju mina tre träd på svagväxande underlag, och är osäkerpå hur de kommer att utveckla sig. Mkt viktigt att inte ha dem på A2 när man gör sådana roligheter biggrin.gif

När dte gäller sorter måste jag rekommendera Görel Kristina Näslunds superba böcker om sorter biggrin.gif
till min blivande äppelhäck kommer ett träd å vara Aroma men resten bara ovanligheetr å konstigheter biggrin.gif jag menar -man bör passa på :-D när man ändå specialtillverkar7specialbestälelr sådant.

Fötterna - där är det typ smultron/jordgubbar/lågväxande örter som gäller. De är mkt känsligare för att ha gräsmatat på sig och mår bäst av växter som släpper igenom regnvattnet. I mina bäddar är det mkt oregano och smultron mfl örter. En del ettåringar slinker ner bl a kryddtagetes och tagetes lucidae - fransk dragon med, oregano olika sorter etc etc. man kan kombinera häcken med örtagård om man har rätt läge,

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon