Mega_light
Hej! tongue.gif

Jag är nybörjare på det här och min fråga är hur lång tid brukar det ta från att man plantera ett frö tills det börja komma upp en lite växt???

Mvh//Erica wub.gif
mari_tres
Beror HELT & hållet på vad det är för växt. En del frön gror på ett par dagar, medans andra behöver flera månader. En del av mina däremot gror ALDRIG!! sleep.gif
Unn
Beror helt på vad för sorts frö det är. Vissa sorter tar några dagar, andra ett par år, och rätt många gror inte alls (i min lilla erfarenhetsvärld laugh.gif ). Rädisorna tittar upp megasnabbt, men i år har jag t.ex. väntat på att segelbuskefrön ska gro i 22 veckor...
Säg vilka sorter du ska så så finns säkert vetskap här på forumet smile.gif
Unn
Unn
å där talade jag och "mari tres" i munnen på varandra. laugh.gif F-låt!
Fenja
Om du berättar vilka fröer det gäller kan säkert någon här ge dig mycket bra svar!
Mvh
Fenja
Mega_light
Jag har planterat.....

röd solros
rör mig ej
citron
lavendel

Mvh//Erica
Mega_light
ingen som vet???
Unn
CITAT (Mega_light @ 15-05-2004, 20:32)
Jag har planterat.....

röd solros
rör mig ej
citron
lavendel

Mvh//Erica

Solrosen behöver du inte vänta länge på....vad kan det ta....? kanske en vecka om det är varmt. Lavendel (som jag sått en del) behöver en tids kyla för att gro med "full grobarhet", antingen ute under vårvinern eller i kylskåp sisådär fyra veckor (tas ut i värmen och gror därefter nom rätt snar framtid) Citron och rör-mig-ej har jag ingen egen erfarenhet av men jag kan tänka mig att de också kanske behöver lite kylskåp och tar lite längre tid? *skickar frågan vidare* Unn
Åsa, mälardalen zon 2
Hur snabbt frön gror beror på vilken växt det är, odlingsförhållandena och kvaliten
på fröna.

Röd solros - ettårig Helianthus brukar vara ganska snabb runt 7-14dagar kan nog vara normalt