Mega_light
Hej! tongue.gif

Jag är nybörjare på det här och min fråga är hur lång tid brukar det ta från att man plantera ett frö tills det börja komma upp en lite växt???

Mvh//Erica wub.gif
mari_tres
Beror HELT & hållet på vad det är för växt. En del frön gror på ett par dagar, medans andra behöver flera månader. En del av mina däremot gror ALDRIG!! sleep.gif
Unn
Beror helt på vad för sorts frö det är. Vissa sorter tar några dagar, andra ett par år, och rätt många gror inte alls (i min lilla erfarenhetsvärld laugh.gif ). Rädisorna tittar upp megasnabbt, men i år har jag t.ex. väntat på att segelbuskefrön ska gro i 22 veckor...
Säg vilka sorter du ska så så finns säkert vetskap här på forumet smile.gif
Unn
Unn
å där talade jag och "mari tres" i munnen på varandra. laugh.gif F-låt!
Fenja
Om du berättar vilka fröer det gäller kan säkert någon här ge dig mycket bra svar!
Mvh
Fenja
Mega_light
Jag har planterat.....

röd solros
rör mig ej
citron
lavendel

Mvh//Erica
Mega_light
ingen som vet???
Unn
CITAT (Mega_light @ 15-05-2004, 20:32)
Jag har planterat.....

röd solros
rör mig ej
citron
lavendel

Mvh//Erica

Solrosen behöver du inte vänta länge på....vad kan det ta....? kanske en vecka om det är varmt. Lavendel (som jag sått en del) behöver en tids kyla för att gro med "full grobarhet", antingen ute under vårvinern eller i kylskåp sisådär fyra veckor (tas ut i värmen och gror därefter nom rätt snar framtid) Citron och rör-mig-ej har jag ingen egen erfarenhet av men jag kan tänka mig att de också kanske behöver lite kylskåp och tar lite längre tid? *skickar frågan vidare* Unn
Åsa, mälardalen zon 2
Hur snabbt frön gror beror på vilken växt det är, odlingsförhållandena och kvaliten
på fröna.

Röd solros - ettårig Helianthus brukar vara ganska snabb runt 7-14dagar kan nog vara normalt

Rör mig ej - Fröna är ljugroende och ska ej täckas med jord. Fröna bör blötläggas i ganska varmt vatten runt en halvtimme innan man sår. Ca. 3-4v kan det ta innan fröna gror (frösådden bör stå hyfsat varmt +20-25C + ljust).

Citron - Citrusfrön har tagit allt från några veckor tillett par månader för mig att få att gro.

Lavendel - Fröna täcks mycket tunnt. Groningen är långsam och oregelbunden ofta måste man kallstratifiera (lura fröet att det är vinter). Så har inte fröna grott efter ett par veckor i rumstemperatur i ett ljust läge, ställ sådden i kylskåpet (ej frysen) i 3-6v ta sedan ut sådden och se om något grott, har inget grott efter 6-10v ställ sådden ytterligare en vända i kylskåpet.
(lavendel förökar jag med sticklingar det är snabbare och inte lika komplicerat)
Fenja
Solros brukar komma upp ganska fort, efter en vecka kanske. Lavendel tror jag kan behöva en kylperiod för att gro, ställ in krukorna i kylsåpet ett par, tre veckor och ta ur igen.
Jag har odlat rör mig ej, men minns inte hur lång tid det tog. Troligen några veckor, för hade det taglit längre tid skulle jag nog ha lagt det på minnet.
Är det citronkärnor eller frö du har sått? Jag har sått apelsin- och mandarinkärnor med blandat resultat. Det kan ta flera vekcor och alla kommer inte upp.
Hoppas du är lite hjälpt av detta.
Lycka till!
Fenja
Mega_light
Tack så mycket för svaret unn!!
men ska inte lavendel stå ljust också??
Mega_light
Tack så mycket alla som svarat!!
vad snälla ni är..
ska testa era tips!!

Mvh//Erica laugh.gif
Unn
Attan vad vi svarar samtidigt alla idag då laugh.gif
just lavendel, mega_light, har hos mig stått ljust vid groningen, och det har gått bra. Antar att den hade kunnat gro utan ljus oxå, men då gäller det nog att vakta den så den får ljust när den vaknat...
tror iallafall jag smile.gif
Unn
Fenja
Många svar blir det! laugh.gif
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon