Full version: Namn på trädet
*Felix matte*
Någon som vet?

Närbild på samma träd
gmasterb
Svårt att säga när man inte ser bladen i utväxt läge. Men formen på trädet och stammens färg så kan jag säga att det är en hängalm.
//stefan
*Felix matte*
CITAT (gmasterb @ 16-05-2004, 10:36)
Svårt att säga när man inte ser bladen i utväxt läge. Men formen på trädet och stammens färg så kan jag säga att det är en hängalm.
//stefan

Tack för att du tog dig tid att svara! wub.gif
Letade bilder på hängalm på nätet men hittade inga.
Bilden tog jag på en kyrkogård i Jkpg.
Tyckte de var så fantastiskt fina och lite trolska pga stammens växtsätt.
Ingo
CITAT (Felix matte @ 16-05-2004, 22:47)
Letade bilder på hängalm på nätet men hittade inga.

Gör bildsökning på Google efter ulmus glabra camperdownii, så hittar du den.
Jag är lite osäker om det också skulle kunna vara en paraplyalm, ulmus glabra horizontalis. Det fanns inte så många bilder på den...
Cilla
Ja, det är en av de hängande almarna helt klart. Fröställningarna som syns på nedre bilden går att äta och smakar riktigt gott. Manna kallas de ibland, kanske för att de när de torkar flyger ned på marken som "manna från himlen".

Ulmus glabra horizontalis kallas också Ulmus glabra pendula, och den brukar se ut så här. En Camperdownii brukar ha grenarna hängandes ända ned till marken. Har för mig att den senare inte blir lika gammal - trädet på din bild ser ut att vara gammalt.

När bladen kommer blir det lättare att avgöra vilken alm det är. Camperdownii har rundare blad och taggningen runt dem är lite ojämn. En U. g. horizontalis/pendula har ovalare blad med jämn taggning.

Båda brukar vara ympade på en mer kraftigväxande rot. Kanske kan du se att nedre delen av stammen är kraftigare än stammen?
Ingo
När vi ändå är på almar...ut på promenad i förra veckan såg jag två halvgamla almar bredvid varandra, antagligen jämngamla. Båda var fulla av frön (eller frukter ska jag kanske säga) men den ena bar frukterna på bar kvist medan den andra var fuill av unga löv. Hur kan det kan vara så? Brukar almar vara olika på det sättet?
Cilla
Vore intressant att spekulera kring - gärna fler som har observerat almar.
De almar jag följt under flera år har inte varit "vartannatårsblommande", dvs de har givit blom och frukt varje år.

Unga almar och ungved på starkväxande almar bär inte frukt/frö. Kan den ena av dina almar ha starkare vegetativtillväxt och därmed inte vara så fruktbärande Ingo?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon