Ingrid på Västkusten
15-05-2004, 21:36
Todeloo,
Jag tror jag får krupp! Skall man verkeligen lägga ut så mkt tid å energi på köksfirmor? Efter numera tre besök har vi arbetat oss fram med en firma ( de andra når la kritisk massa nästa vecka, de ligger lite efter) å fått ett ungefärligt pris.
Det var Invita som trodde att löst räknat ett nytt kök skulle gå på 140 000. Vi kreverade nästan men höll masken. Vårt kök är alltså 9 kvm, detta skulle inkludera inbyggnadsdiskmaskin, kåpa, en specialbeställd diskbänk, samt en specialhörndiskbänk åsså skåp med lönnlucka. Om man räknar bort dessa specialdiskbänkar är det en jkla massa pengar för förvaring/skåp - och inte ens häl och ugn var ju inberäknad ei priset. Börjar känna mig snål å grinig (jaja). Få se vad de andra firmorna landar på...vi skall ju köra ett snickar-rejs med. Men återigen - så mkt tid å kraft å energi för ett nytt kök samt pengur. Helt absurt i förhållande till resten av huset som vi bygger till och om!
Hälsningar ifrån Ingrid som återkommer med mera info i ärendet senare!
CITAT
Det var Invita som trodde att löst räknat ett nytt kök skulle gå på 140 000.
Är det med förgyllda skåpsluckor?
Man kan ju få ett 25m2 fint växthus för det priset!
Halaj!
Jo, detta har jag också svettats med ett tag. Jag håller med, man kan få dubbelsidig hjärnblödning för mindre.
Angående de där specialbeställda diskbänkarna; buggen är att du går till en butik och pratar med någon slickad typ som tar din beställning och anlitar en snickare som i sin tur anlitar en plåtslagare (ja, om du vill ha hela bänken i rostfritt alltså). Sedan står de som på rad och skall ha sin andel var. Snickarn och plåtisen tar ju betalt för gjort arbete, medan han den där slickade typen tar betalt för... inte ett skvatt! Och det är han som tar den stora delen!
Vad man skall göra är att gå till snickarn direkt i stället. Gula sidorna.
Själv har jag anlitat en plåtfirma nere i Halland nånstans. Deco steel vill jag minnas. MVG i betyg. Finns på nätet. Prata med Linus. Hälsa.
En diskbänk på lite drygt två meter kostade 9000 Kr inkl. moms.
Själva stomdelen skall en firma som heter Smart inredning göra. Finns också på nätet. Ligger på Ringön. Två unga grabbar som har egen firma. Verkar schyssta. Jag lämnade bänkskivan i torsdags så nu sitter jag hemma och håller tummarna.
Kostnad: 7700 + moms med luckor och lådor.
//T
Hannele
16-05-2004, 09:51
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 15-05-2004, 22:36)
Det var Invita som trodde att löst räknat ett nytt kök skulle gå på 140 000.
Det får ni nästan ett helt
hus för, nånstans lite längre upp förståss...
Smekajsa
16-05-2004, 10:15
Jag jobbar på ett stenhuggeri och vi gör dööösnygga
bänkskivor i granit, marmor, kalksten med infällda hoar å hällar
helt efter dina önskningar..
gå in på vår hemsida å kolla www.perssonsten.se
Ingrid på Västkusten
17-05-2004, 07:40
Tusen tack för alla tips! Ger mig nytt mod och hopp att göra MER!
Hälsar Ingrid tacksamt!
Eva Swahn
17-05-2004, 13:19
Med risk för att vara tjatig: har du kollat boken "Köpa kök" Av Bo Johansson Och Ingald Andersson, Svensk byggtjänst är förlaget. Jag har lånat den nu och den har många kloka synpunkter på kök och du kan klura ut mycket själv hur du vill ha det - allt från knoppar till val av material på bänkar. Allt som man måste tänka på när det gäller mått på saker, ljus, minikurs i köksplanering och ventilation ja- allt.
Ingrid på Västkusten
17-05-2004, 19:09
Todeloo,
Vi har efter rejs hos olika firmor nu ganska väl klart för oss vad vi vill ha och material och mått ( det mesta) -> möjligtvis småttegrux såsom -> det är smartare att ha många sådana typer av skåpsinredning framför den sortens skåpsinredning 'ungefär', jag ahr hemmaritade skisser vi har en halvdan vy ifrån en köksfirma så jag känner mig mera beväpnad

även om jag väntar svar ifrån två firmor(plus skal köra ett par rejs till)
Vi hade turen att hitta nästan hela vår ena 'vägg' i köket i en köksfirmeutställning så vi vart ju eld å lågor då...fast om man nu skall köra separata rejs så har redan frågor såsom vem gör vad och hur vet jag den placeringen etc redan börjat uppenbara sig. OK - jag skall kolla efter boken!!!
Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.