miss piggy
Hej!

Jag har något som ser ut som en Arizona agave, som jag skrivit om tidigare här på forumet. (Jag ska sätta in en bild så snart jag kan)

Hur som helst...

Nu undrar jag hur man ser skillnad på Agave släktet och Aloe vera? Vissa av dem ser ganska lika ut och när jag frågade i en blomster affär så verkade de mycket osäkra.... Jag tror inte att de hade en aning förutom att Aloe är lite gele aktiga innuti...

Är aldrig Agave geleaktig på det viset?? Den jag har är hård men tjock i sina blad.

Nu har jag skaffat mig en liten Aloe planta som verkar vara av den kända läke-typen... Ljus grön med ljusa fläckar.... och uppsvälld i bladen.

Någon som vet skillnaden på dessa blomarter?
Kajsa

Min Agave som börjar bli stor, och ruskigt taggig, har läst att dom inte passar som krukväxter för just detta. Man får väl skilja dom åt genom att dom tillhör olika familjer, för många liknar varandra, i mitt album har jag även Trådagave, Zebraaloe. Aloe, Fam. Liliaceae, liljeväxter, Aloe vera använts som medicinalväxt. Agave, Fam. Agavaceae, dom har ingen stam bladen kommer i en rosett, blir STORA. Plantan dör efter blomningen.
Sylvassa taggar på bladkanterna. Jag skar i ett blad av Agaven på bilden, tycker den såg geleaktig ut, med gul saft. Inte så lätt det här.
*Felix matte*
Fick med mig en planta Tror det är en Aloe!?
I alla fall så fick den tjänstgöra som läkedoktor.... ett avknipsat blad lades på djup hälspricka (fästes med mefix)... smärtan försvann efter ett par timmar och 2 dygn senare är sprickan "hopvuxen"... Naturlig läkekraft biggrin.gif
MariaS
Hej Kajsa och Felix matte.
Ni har bägge satt in bilder på Aloe. Veran (Vätskan) i ALLA Aloe är läkande, vissa fortare än andra.
Agaven har bredare och betydligt tunnare blad. Dessutom ser de lite mjöliga ut på bladen.
Har tyvärr ingen bild på varken den ena eller andra, men har själv en samling på åtta olika Aloe.
De flesta Aloe liksom Agave kommer ursprungligen från Amerika och tillhör samma "kaktusfamilj".
Läs sista numret av Din Trädgård.

MariaS
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Tyvärr - det är inte riktigt Maria.
Agave kommer ifrån Amerika, Aloe ifrån Afrika.....så det är inte ens samma kontinent och ingen av dem är kaktusar. Eller ens släkt med dem. Stod det så i Din Trädgård?!?

Både Euphorbia och kaktusar, Agave och Aloe är exempel på 'konvergent' utveckling d v s man har löst 'problemet' med klimatet på liknande sätt och utvecklat liknande utseende, men utan att vara släkt. Visst är Naturen fantastiskt!

Hälsar Ingrid som också gjort sig skyldig till å ha Agave som krukväxt ( flera morrande monster kan jag tala om hihi)
Kajsa
Så min Agave ska vara en Aloe, är du säker?? En sådan taggig sak nästan livsfarlig i ett fönster. Den gula saften som kom fram när man skar i bladet var skarpgul, skulle alla Aloe ha den i bladen, då skulle man i så fall kunna skilja dom åt på det sättet?? Saften såg giftig ut och jag tittade i en bok om giftiga växter, osäker om jag velat stryka det på kroppen.
Ingrid på Västkusten
Kajsa - Du har en Aloe och jag ser en ljuvlig Adenium obesum i bakgrunden med biggrin.gif den har så fiiina blommor!

Felix matte har också en Aloe biggrin.gif jag tror det är samma som min fast tyvärr helt namnlös hos mig....

Hälsar ingrid
miss piggy
Tack för era svar. Verkar som det är lite svårt att se skillnad på dessa taggiga blommor men att Agaven är tunnare i sina blad....

Nu har jag skaffat mig en aloe vera också. Min första!

biggrin.gif
m-l södra halland
träd aloe aloe arborescens har jag fått höra att min heter som ser ut som era. Jag har en jätte Aloe Vera också så jag vet att de är olika i alla fall
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon