Anna Maria
16-05-2004, 09:27
Mina tomatplantor har blivit blå på stammarna. Inte hela stammen och inte alla plantor. Jag har kallväxthus med värmefläkt - men inte just den natten...
Annars ser de fina och knubbiga och mörkbröna ut. Jag undrar om någon varit med om att plantorna blivit blåfrusna och sen ändå fått tomater på dem - det är såna tröstens ord jag skulle behöva höra nu...!
Jag har inga extraplantor, och det är olika roliga randiga och svarta och biffiga och körsbäriga sorter som jag inte får tag i nu, så det vore verkligen hemskt om de inte gick att rädda.
De stod med flera luftiga lager fiberduk över sig, och det hade varit noll grader som kallast under natten såg jag på morgonen.
Hjälp!
MRLINDELL
16-05-2004, 10:15
De är inte frusna, en del tomatplantor kan få lite blå färg på både stam och på undersidan av bladen. Alla som odlar tomater får dem att ränna lite, lite gula blad, lite blått, lite krull mm mm men de vågar inte tala om det. Det är inget misslyckande utan mer eller mindre normalt, en del sorter har det mer eller mindre. Det kan bero på brist på spårämnen pga temperaturskillnad men inget jag bryr mig om då det blir allt varmare om nätterna. Bara att köra på och hoppas på goda tomater snart.
Jag märker det mest på bifftomater eller tomater med kraftigare stam som planterats lite djupare. Jag har tomater som har varit så hela tiden men utvecklas normalt och har nu stora fina kart. Upptill är plantan kanon!