Ulf Eriksson
Hej!

Jag tänkte bygga ett par rosenbågar och skulle därför uppskatta några inspirationsidéer i form av foton, skisser eller andra byggbeskrivningar. Jag har bläddrat i trädgårdsböcker på bibblan, men inte hittat det jag söker.

Tack på förhand

Ulf
MariaS
Var inne på samma tanke, tills jag hade läst Jula-kattalogen.
Varför slita när det finns utmärkta bågar för 64:-/st där.

MariaS
Ulf Eriksson
Jo, dels är halva nöjet att göra dem själv, dels tycker jag inte om modellen på dem för 69 kr på Jula.

Jag har kollat på en modell på Bauhaus för ungefär 500 spänn och då kan det vara värt besväret om det går att bygga den själv om det är möjligt att spara någon hundralapp.

Hälsar

Ulf
Berith
Jag har tänkt att nån gång i framtiden bygga en sån här. Bild och beskrivning är hämtad från TV-programmet Gokväll - hittar inte tillbaka till den sidan nu men som tur är så har jag sparat den tidigare. wink.gif

Leifs trädgårdsportal
Tillverkas av tryckimpregnerat rundvirke:
4 st stolpar, 5 x 250 cm
4 st diagonalstöd 4 x 60 cm
5 st övre pinnar, 4 x 50 cm
2 st överliggare, 5 x 160 cm
6 st sidpinnar, 4 x 40 cm
34 st skruvar (självborr.)

Så här gör du:
1. Skruva ihop de två "sidstegarna" med sidpinnarna enligt måttskiss. Bredd 30 cm.
2. Skruva ihop "överstegen" på samma sätt.
3. Gör hål i marken med spett och slå ned "sidstegarna" 50 cm i marken med 100 cm avstånd.
4. Gör ett litet urjack med såg och stämjärn på överliggarnas undersida med 100 cm avstånd.
5. Skruva fast "överstegen" från översidan vid urjacken och ned i stolparna.
6. Skruva fast diagonalstöden.
Ingrid på Västkusten
Megatipsen 'allan'

Spalje/pergolatips
Nina Å
Hej!

Kolla mitt fotoalbum! Porten byggde jag ifjol av impregnerat virke, enkelt och behändigt. Använde illustrationen ovan som inspiration.

Lycka till smile.gif
Nina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon