Full version: Avbladning?
Anna Maria
Då känner jag mig lite lugnare... har just lagt gräsklipp runt plantorna och bundit upp dem med snören i växthustaket.
Så undrar jag om man måste ta bort blad på tomaterna (inte än, men när de vuxit en bit). Då menar jag inte tjuvning utan just avbladning för att solen ska komma åt mer. Förra året kom min svärmor hit och blev förskräckt över all min frodiga tomatgrönska och anställde stor avbladning. Plötsligt kunde man se ut genom glasen, vilket ju var fint även om det blev lite kalt! Jag har funderat över det där, och undrar om det var därför mina tomater kom så sent. Det blev heller inte så himla mycket - störde och chockade vi dem kanske? Skulle jag ha bladat av lite då och då istället (det förstår jag iofs att jag skulle ha gjort, det blev nog lite väl häftigt) eller kanske inte alls....? Hur gör ni andra?
Det vore också roligt mer fler erfarenheter kring det här med tomatplantor. MrLindells generösa svar gjorde mig glad, så andra får också krulliga och blå plantor....?
Åsa, mälardalen zon 2
Oftast brukar man inte behöva ta bort så mycket blad men är det frodigt och riktigt tätt som du hade förra året kan man behöva blada av lite för att ljuset ska komma åt att skina på frukterna (+jättetät bladmassa = stillastående fuktig luft och där trivs många olika svampar ex. gråmögel). Men att ta bort jättemycket blad på en gång brukar inte vara bra, måste man blada av så ska det vara lite lättare avbladning istället som kan utföras under flera gånger istället.

Sen fruktsättning kan bero på sorten, vissa är snabba och andra tar längre tid på sig. Det kan också tänkas att du kanske varit alltför generös med gödningen. Tomatplantor som fått för mycket kväve blir stora, kraftiga och frodiga med stora blad men fruktsättningen kan bli sämre + senare.

Ofta kan man läsa av på stammen hur gödningen har varit, på de partierna av stammen som är jättetjocka har tillgången på näring varit riklig när den biten växte, på de ställen där stammen är tunn har det varit ont om näring när den biten växte. När det gäller tomater brukar "lagom" gödsling vara bäst.
Tesa
Enligt "tomatgurun" Åke Truedsson så skall man inte blada av tomater i onödan..... det är ju i bladen som solljuset omvandlas till energi.....
MRLINDELL
Har man megaodlingar med tomatplantor på flera meter som står tätt gör man på ett sätt. Har man enstaka plantor hemma eller ett litet hav av olika tomater som jag har så gör man helst ingenting, man får varken mer eller mindre angrepp för det. Låt bladen gulna och falla av själv.

Det är alldeles för mycket "produktionshets" i forumet. Allt ifrån gödning, toppning till pollenering som ingen av oss har någon nytta av.

#1 Plantan mår bäst av att låta den vara!

Vill man sedan konka runt med plantorna, byta plats, vända, flytta från sol till halvskugga och om varannat beroende på vad man har på plantan och vilken respons man får är det bara bra. Då fixar plantan allt själv, även polleneringen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon