|
Christoffer
16-05-2004, 15:22
Jag ser dessa typer av växter dagligen och undrar vad de heter??? Växt 1Växt 2Växt 3Växt 4(Femman borttagen, för den var samma som elvan) Växt 6Växt 7Växt 8Växt 9Växt 10Växt 11Växt 12Växt 13
Jag vet inte namnet på så många men nr 7 är i alla fall en alm, det ser du om bladen är sträva. Nr10 ser ut att vara blommen på äppleträd och många av de andra känner jag igen men kan ej komma på vad de heter...
1. Mjölkört även kallad Rallarros 2. 3. ser ut som Revsmörblomma 4. 5. samma som 11:an 6. nån sorts Penstemon...? 7. 8. Jätterams 9. 10. Äpple 11. samma som 5:an 12. 13. gissar kirskål, har bara sett sån på bild...
Christoffer
16-05-2004, 16:31
Oj, hade tydligen plåtat samma växt två gånger :-)
Växt 6 tror jag är en Jordreva, men är inte helt säker.
Jätterams och Getrams, är det någon skillnad på dem? Har bara Getrams i min bok nämligen.
Helen i Piteå Zon 5
16-05-2004, 16:55
Min första tanke var att det såg ut som att nr. 11 kan vara månviol (Lunaria redeviva) och att nr. 13 kan vara Kvanne av någon sort (Angelica ), men som sagt var, det var bara en första tanke, har inte kollat. Hoppas att någon mer kan hjälpa dig. /Helen
CITAT (Christoffer @ 16-05-2004, 17:31) Oj, hade tydligen plåtat samma växt två gånger :-)
Växt 6 tror jag är en Jordreva, men är inte helt säker.
Jätterams och Getrams, är det någon skillnad på dem? Har bara Getrams i min bok nämligen. Jag har också undrat. Getramsen är ju mycket mindre i alla fall. Undrar om inte den är en vild art och att jätteramsen kanske är förädlad??? Vilda gissningar alltså
Christoffer
16-05-2004, 17:40
Jag tog Getramsbilden (eller vilken växt det nu är) från grodnivå så den kanske ser stor ut, den är i alla fall mindre än 30 cm hög, kanske 25cm eller något sådant.
Getrams blir 2-5 dm, blommorna sitter högst två tillsammans. Storrams blir 4-7 dm och blommorna sitter tre- fem tillsammans i bladvecken och den blommar senare, mer ovanlig. Giftiga. Har tittat i mina floraböcker. Jag gissar vidare på växterna 2. Penningört, men osäker 3. Revfingerört 6. Jordreva 9. Svalört 11. Löktrav ( bladen luktar lök) 12. Våtarv, men osäker
På bild nr 8 ser man att det hänger 2 blommor i bladskaften och du skriver att stjälken är ca 25 cm, Getrams. Men blommorna kan också sitta enstaka.
Mia, zon 3
17-05-2004, 06:28
nummer 6 är jordreva, helt klart. nummer 9 svalört nummer 3 är inte revsmörblomma, men jag kommer inte ihåg vad den heter. Kanske Potentilla....? Och nummer 13 - eftersom det verkar som om kortet är taget i en skog (?), så skulle jag gissa på att det är ett ungt ex av något vedartat, t.ex. fläder eller ask. I en sån miljö skulle inte kirskål (eller kärs, som vi säger här) hålla sig på en sådan liten plats.... (lyckliga föregående skribent som bara sett den på bild.....) Lycka till!
Mia, zon 3
17-05-2004, 06:34
Hej igen.... Angående "ramsarna" - jätterams heter Polygonatum x hybridum, och är en korsning av de vilda arterna getrams (P. odoratum) och storrams (P. multiflorum). Jag har jätteramsen i min trädgård, och tycker den är underbar! Rekommenderas varmt! Enda problemet är att den gärna knallar iväg och ställer sig där den själv vill, så det är väl att rekommendera att ha den i t.ex. en lund, där det inte gör så mycket.
Nummer 9 är definitivt Kabbeleka!
MariaS
PS. Den kan mycket väl växa på torra ställen och i tung lerjord också. Min har nämligen spridit sig från dammen till stenmjöl och lerhög.DS
Nr 3 ser ut som blodrot eftersom den bara har fyra kronblad. Och jag tycker att nr 9 ser ut som svalört. Svalörten har tunna blad, är mattbildande och växer gärna i gräsmattan. Blommar tidigt, har redan blommat över där jag bor.
Christoffer
17-05-2004, 21:19
Då är det nog ett getrams, för den är inte så hög och blommorna växer bara i par, men blommorna doftar inget, eller så är det kanske för att jag har dåligt luktsinne eller så har inte blommorna blommat ut ordentligt. Liljekanaljerna  i samma område luktar inte heller något, fastän de vita blommorna syns, men inte en perfekt klocka har utvecklats. blodrot har jag också tänkt på, blommorna är mycket mycket små och växer i massor tillsammans med ljungen.
1. mjölkört (rallar-ros).
2. Gissar på ett kraftigt ex av penningört.
3. Blodrot, skiljs från de olika fingerörtsblommorna genom att enbart ha fyra kronblad, precis som Åsa E skriver. Potentilla är släktnamnet på både fingerört och blodrot (och några till).
4. Vildsint gissning på raps, flykting från närliggande åker och tidigare odling? Men de flesta av de här gula korsblommiga kan jag inte skilja åt.
5. Löktrav.
6. Jordreva.
7. Alm.
8. Getrams, som ni redan rett ut begreppen om.
9. Svalört utan tvivel. Både blommor och blad är typiska, och sprider sig som ogräs. Blomman är nog den mest glänsande gula jag vet, mer "smörblomma" än riktiga smörblommor.
Det är ofta svårt att bestämma en växt från en bild, särskilt storleken är svår att avgöra, men svalörtens kronblad (blombladen) är mer långsmala, medan kabblekan har mer rundade och breda kronblad.
10. Äppelblom.
11. Löktrav (som sagt)
12. Våtarv.
13. Som tidigare sagts, mycket svårt att se. Jag gissar på druvfläder (som är en buske), garderar med ask, (som är ett träd), och dubbelgarderar mig med kirskål ... Kanske är det nåt helt annat.
14. var ju densamma som 4:an
Skulle vara roligt om du Christoffer "följer upp" vad som händer med 2:an och 4:an. De här korsblommiga växterna ändrar utseende allteftersom frönställningarna utvecklas.
kramisar från amaira
Christoffer
19-05-2004, 19:03
Jag lovar att följa upp. Jag sparar ner hela denna tråd och ska kolla upp alla givmilda svar.
Kattgräs
19-05-2004, 19:08
Hej! Jag instämmer fullständigt med föregående talare amaira. Fast nr 13 är inte "kriskål", det är för många småblad på bladen. Kirskålens blad sitter mer tre och tre. Har du fler uppgifter om nr 13, t.ex. när bladen dyker upp, hur blomman ser ut, när blomman dyker upp, hur den luktar etc.? Du skulle också kunna jämföra med bilderna i en bildflora.
Som nån föreslog tidigare.... Nr 13 liknar ask, t.o.m. väldigt mycket likt ett litet askskrälle som jag försöker bli av med för den sitter för nära en mycket trevligare hägg!
mari_tres
19-05-2004, 19:35
CITAT (Betty @ 16-05-2004, 17:22) 13. gissar kirskål, har bara sett sån på bild... Kan inte annat än häpna Vad har du gjort för att förtjäna det??? Berätta, så ska jag göra samma sak! Fast du kanske har andra ohyggliga ogräs...
CITAT (mari_tres @ 19-05-2004, 20:35) CITAT (Betty @ 16-05-2004, 17:22) 13. gissar kirskål, har bara sett sån på bild...
Kan inte annat än häpna Vad har du gjort för att förtjäna det??? Berätta, så ska jag göra samma sak! Fast du kanske har andra ohyggliga ogräs... Riktigt sant var inte det där... jag har faktiskt en (1) kirskålsplanta, en brokbladig liten en, inhandlad på en plantmarknad för en "tjuga" förra året. Tror inte att kirskål är ett så stort problem här uppe i "övre norrland" överhuvudtaget...  Så mitt tips till dig mari_tres måste bli: Flytta långt norrut! Vi har förresten inga mördarsniglar och liljebaggar heller!  Och, nej, jag har inga andra ovanligt hemska ogräs heller... bara de "vanliga" som groblad, våtarv, lite nässlor, målla och smörblomma - höll på att glömma maskrosorna, de har inte börjat blomma ännu.
Christoffer
30-05-2004, 15:10
Blodroten har jag nu kollat upp ordentligt, ni hade rätt om den. Ska kolla resten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|