Ella
VAd är detta och hur bler jag av med det. Kaprifoler vil ha det blött men denna står där mycket vatten rinner förbi. Den har det inte tätt och luftfattigt kring rötterna för den växer i et jordborrshål med "planteringsjord" i. Jag funderqar lite på om det kan hadla på närngsbris eftersom näringen rinner bort med allt vattnet.

Jag kommer inteihåg variantens namn på rak arm men den har lite blåare blad än vilkarifolen och lite mer rött i blomfärgen...

Den växer kraftigt och fint i övrigt wub.gif wub.gif wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Kaprifoler vill ha blött??? Mina kaprifoler brukar trivas bäst där det är torrt, soligt och magert.

Hittar du larver i hoprullade blad på kaprifolen så är det en fjärilslarv (Näbbtrymal).

Åtgärd: Plocka bort skadade blad snarast möjligt och gör det varje år ifall problemen fortsätter.
Ella
Tack Åsa!

Jag såg ingen larv den första gången jag plockade men nu har jag sett larver! Larverna på kaprifolen brukar vara grå! Men kaprifolen växer bredvid en mishandlad hasselbuske och på den är det verkligen jättemånga larver både grå och gröna, så jag plockar och plockar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon