Full version: Plantering i stubbe
Annelie
God morgon!

Nu när jag fått tag i ett par stora vackra stubbar att plantera i biggrin.gif behöver jag hjälp med lite växttips. Stubbarna kommer att "gröpas" ur i mitten för att jag överhuvudtaget ska kunna fylla på med jord, och djupet kommer således inte att bli så mycket att skryta om.

Helt spontant tänker på stenpartiväxter som jag förmodar måste kunna nöja sig med ganska lite jord, men finns det något annat jag kan välja bland? Det hade varit himla roligt om jag fått till något som växte lite på höjden, men då får jag nog gröpa ur stubbarna lite mer...

Några bra tips?
abborrmaster
en tomatplanta vore ju grymt... och underligt!!! Fast de e klart, du kanske har minimaliskt minimaliskt med jord...

/Simon
Alpiner i Halmstad
Vi odlar bland stubbar, rötter och sten. Rötterna håller jorden på plats i sluttningarna och varje planta får ett eget rum att utvecklas i.
Just nu är det många fula plastburkar som täcker växterna mot vinterfukten. Men vi kan redan nu se vilken färg blommorna får på bräckorna.
Välkommen till vår hemsida, där kan Du se hur vi gör det bra för växterna.
Bernt
Annelie
Bernt!

Har varit inne på er hemsida och det fanns ju en massa fina blommor! Jag blev så inspirerad att jag har bestämt mig för att på en av de stora stubbarna skapa ett litet alpinlandskap. smile.gif

Tyvärr så är jag inte befingrad med gröna fingrar och vill gärna ha växter som "klarar sig själva". Vad rekommenderar du då? Och hur planterar jag? Bara grus/singel? Hur djupt måste det vara? Tanken är ju att jag ska plantera uppe på en stubbe.. och eventuellt runt stubben med när jag tänker efter biggrin.gif Så härdiga växter som inte behöver allt för mycket omsorg är ju att önska. Och hur i all sin dar ska jag fixa dränering....unsure.gif

I övrigt har jag 2 stubbar till.. och önskar fortfarande tips till dessa... smile.gif
Anni
Förra sommaren var jag på besök i ”Hviids´s Have” på Fyn i Danmark. (Det var en fantastisk upplevelse och jag rekommenderar alla att besöka den.) Där såg jag en stubbe som de hade planterat enbart taklök i. Det var oerhört dekorativt.

Lycka till!
Anni

Hviid’s Have, Timesgård, Å Strandvej 33, 5631 Ebberup,
tlf. 64 74 11 02.
Alpiner i Halmstad
Vi vet inte så mycket om din stubbe. Höjd, diameter och träslag. Är den ihålig?
Här kommer ett förslag.
Gräv undan matjorden ca. 1 dm. djupt ställ ut dina stubbar i en grupp med lite olika höjd. Under stubbarna lägger du en markväv, så att inte oönskad vegetation kan komma in mellan stubbarna. Har stubbarna hård och plan yta kan Du nubba fast ett kycklingnät ovanpå stubbytan. Du kan också gjuta en liten krans, som förankras i nätet. Tänk på att krossat stenmaterial inte rullar som natursten gör. Skator och trastar har alltid förkärlek till liknande planteringar. Vi spikar fast våra kuddar i jorden och det kan Du också göra. Vid stubbarnas fot kan Du plantera ormbunkar och andra skuggväxter.
M.v.h. Bernt
Annelie
Den stubbe som är aktuell har en diameter på ca 70 cm och en höjd på ca 50 cm. Trädet är alm och nej den är inte ihålig. För att överhuvudtaget kunna plantera PÅ stubben måste jag alltså gröpa ur den - jag vill ha planteringen nedsjunket i stubben (ej bygga ovanpå).

Min undran gällde då mer:
Hur djupt måste jag gröpa?
Ska jag fylla gropen med enbarat sten/grus/singel eller ska det blandas upp med något annat?
Vilka växter kan tänkas trivas i denna begränsade miljö och vilka växter är tåliga och kräver inte allt för mycket omsorg?

Det fanns så många fina blommor på er hemsida men jag måste ha några som klarar mina något ogröna fingrar smile.gif Hoppas att det finns...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon