danne_71
16-05-2004, 19:32
Hur får jag extra fart på mina chilpepparplantor? Kan man gödsla med något?
M.v.h Daniel
Britt-Marie
16-05-2004, 19:47
Hej.
Flytande Blåkorn och VÄRME!
MRLINDELL
16-05-2004, 20:09
Var varsam med gödning! Jag använder bara lite Biobact i en kanna med vanlig vatten som stått under dagen och fått lite temperatur.
Mina Chili & Paprika växte lite långsamt i början men bättrar på sig efter en månad. Många tror att man kan förändra växtcykeln genom att ge en massa gödning. Processen har sin gång och processen kräver bra jord, näring, ljus & värme + T I D E N. Mina plantor hade inte varit dubbelt så stora om jag gött dem med allt som fanns till hands. Jag hade kanske tagit död på dem i stället.
Idéaltemperaturen är kanske +25 grader, men det brukar bli både varmare och lite kallare i växthus. Att värmen stämmer är viktigare än supergödning.
evarina
16-05-2004, 21:09
Värme och tålamod säger jag. Gjorde inget speciellt med min chili förra året mer än blandade långverkande näring i jorden och lät den stå soligt (men inte i brännande sol). Och lät den stå länge. Den chilin var det drag i!
Ingrid på Västkusten
17-05-2004, 07:53
Hönsgödselvatten - se upp med div fltandegödningar de kan ha en för fruktplantor helt ogynnsam NPK-balans så att Du får jätteplantor och sen skörd. Kika så att talet på PK är högt, t ex tomatgödsel är mkt bra för fruktbärande plantor.
Själv undviker jag mycket av den flytande gödningen till ätväxterna då jag tycker de smakar sämre. Plus jag ahr altid det här med kadmium i bakhuvet ( mkt flytande gödningar innehåller ju det)
Hälsar Ingrid
MRLINDELL
17-05-2004, 09:02
Ett NPK värde på 10-20-20 skall vara bra gödning till både Chili, Paprika & Tomat. De flytande gödningsämnena innehåller även lite mineraler som plantorna behöver. Det finns gödning som är avsett för grönsaker.
tobbetobbe
06-06-2004, 19:35
hej jag har precis satt chilli peppar och undrar om det är något specielt jag bör tänka på.
någon som kanske har en guide?
tack på förhand.. tobbe
evarina
06-06-2004, 19:46
ojdå, hade du tänkt dra upp dem från frön? Då är du alldeles för sent ute, det måste man börja göra i februari...
Tror inte du behöver någon manual, lagom vatten, lagom näring och lagom sol bara. Tycker personligen att det är en ganska lätt växt. Ett tips är att stötta upp plantorna med blompinnar om de är lite rangliga och det blåser ute...
Lycka till!
Åsa, mälardalen zon 2
06-06-2004, 19:50
Japp du är väldigt sent ute när det gäller chilisådd men kan du övervintra plantorna till nästa år så får du ju snabbt en skörd nästa år, chili är ju flerårig.
tobbetobbe
06-06-2004, 19:51
är det för sent om man odlar under belysning ?
senaste åren har jag inte ens flyttat ut mina plantor under sommaren... står i ett söderfönster året runt. Inte världens största skörd men det fungerar, håller den iofs mer som en pigg krukväxt än fruktproducent.
MRLINDELL
06-06-2004, 22:46
Jonas.
Många av mina chili/paprika plantor mår faktiskt bättre inne under lampa än ute i blåst och stark sol. Ute slokar en del ordentligt ibland men rättar till sig när de kommer in igen. De växer dessutom bättre med väldigt lite gödning. Drar man hårt och göder mycket nu ute i solen så händer det inte mycket med plantorna. Den tillväxt som sker händer när plantan får komma in och vila upp sig från all stress ute. Ställer man plantorna under tomaterna i växthuset mår de mycket bättre. Jag ser tydligt på gyllenbären att de växer mera i nedre delen av växthuset.
skogsmulle101
15-04-2011, 09:30
CITAT (MRLINDELL @ 06-06-2004, 22:46)

Jonas.
Många av mina chili/paprika plantor mår faktiskt bättre inne under lampa än ute i blåst och stark sol. Ute slokar en del ordentligt ibland men rättar till sig när de kommer in igen. De växer dessutom bättre med väldigt lite gödning. Drar man hårt och göder mycket nu ute i solen så händer det inte mycket med plantorna. Den tillväxt som sker händer när plantan får komma in och vila upp sig från all stress ute. Ställer man plantorna under tomaterna i växthuset mår de mycket bättre. Jag ser tydligt på gyllenbären att de växer mera i nedre delen av växthuset.
Vilken typ av lampa använder du?
Anja Danmark
15-04-2011, 16:57
CITAT (skogsmulle101 @ 15-04-2011, 10:30)

Vilken typ av lampa använder du?
Prøv at se datoen på det forrige indlæg - det er snart 7 år siden, det blev skrevet...
skogsmulle101
15-05-2011, 22:39
jag har använt NPK. Kulor med Kalksalpeter, kalium & fosfor. Kan det vara farligt att äta dom sen?
skogsmulle101
15-05-2011, 23:23
CITAT (Anja Danmark @ 15-04-2011, 17:57)

Prøv at se datoen på det forrige indlæg - det er snart 7 år siden, det blev skrevet...

mjo iosfs
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.