Full version: Frosten
Helmi Wahtramäe
[Kan jag avakta och se om löken tar sig eller måste jag plantera om? mad.gif
Ingrid på Västkusten
Oj! Hur kallt hade Du? För blasten på löken tål ju en hel del!

Försvann all blast hele vägen ner till jrodytan eller bara hälften? Om all blast försvann är det illa.......är hälften kvar kan de ta sig. Jag hade satt nytt oavsett för å vara på säkra sidan,

Hälsar Ingrid
Helmi Wahtramäe
Vår kolonilott ligger i en köldhåla. Men att frosten gått på löken har aldrig inträffat tidigare. Jag var dit i dag och såg att det kommer nya gröna blad i mitten så kanske det ordnar sig.
KURT
Löken i jorden borde nog ha så mycket näring att den kan komma upp igen, försenad. Samma sak sker ju med potatisblast som fryser, att den kommer upp igen försenad.
Sulan
Jag skulle inte vara ett dugg orolig i dina kläder! För några år sedan blev min lök kvar i blåleran efter en osedvanligt regning sensommar/höst. Tidigt om våren spirade de igen och lökarna såg faktiskt riktigt fräscha ut inuti.
(Dock åt jag bara upp bladen!) Dessutom har jag för mig att man kan fröså lök ett år för skörd nästkommande? Lök växer väl inifrån och ut, så eventuella skador hamnar ytterst och är lätt att skala bort.

Tror Sulan
Helmi Wahtramäe
Tack alla för svar !!! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon