Hjälp!
Hur känslig är löken för nattfrost? Planterade gul lök för nån vecka tillbaka, risk att blasten/löken fryser vid nattfrost?
Ruccolan hur känslig är den, såg att den börjat titta fram...

Eva i Norrköping
16-05-2004, 21:18
Beror ju på var du bor, oftast räcker det med att täcka med fiberduk. Ta några extralager om du är osäker.
andersen
19-05-2004, 19:16
Löken klarar nattfrost inga problem jag har lök kvar på grönsakslandet som jag missade att ta upp föra året, och den kommer upp så fint nu.
MRLINDELL
30-05-2004, 19:18
>Snyft!< Roundup debatten är LÅST! SÅ TRIST! VAD skall jag nu göra ...
Vi hoppas att detta är den sista kalla natten (+3 grader) som sedan följs av nätter med +8 till +12 ett tag.
Copycat
30-05-2004, 19:25
Här i Sundsvallstrakten, har vi haft frostfritt ett par veckor nu. Sista frostnatten var det alldeles vitt ute, brr. Och MR LINDELL, det finns andra trådar som alla Round uptrådsaktiva (där fick jag till det) är aktiva i. Mer eller mindre välpålästa/inlästa eller vad man ska säga.
andreas i uppsala
30-05-2004, 19:36
När vi ändå talar om lök så tänkte jag ta upp mina vitlökar. Hur vet man när de ska skördas? Mina är nu STORA. De är runt 30-70 cm höga, eller blasten(?) är så hög
*Felix matte*
30-05-2004, 19:42
I experimentsyfte skulle jag vilja testa att odla vitlök
Hur gör jag? Ska jag stoppa ner vitlöksklyftor i jorden eller ska det vara hela lökar?
Vilket är bäst.. i kruka eller i min lilla blombänk?
MRLINDELL
30-05-2004, 20:12
Jag har bl a i år satt två rader asiatisk vitlök i en vanlig blomlåda på 90 cm. Det fungerar bra, blasten är över 45 cm nu och det blir goda vitlökar till hösten. Godast om man lagar mat med dom färska som dom är.
andreas i uppsala
30-05-2004, 20:32
jag har lästvatt man ska skörda på försommaren om man planterar på hösten som jag gjorde
MRLINDELL
31-05-2004, 06:19
Bara om du skall ha riktigt stora lökar som går att torka. Asiatisk vitlök är ca fyra gånger vassare än vanlig vitlök, varför vänta tills nästa år när man vill ha smaskig vitlök i år ... sommaren är slut snart ...
Man tar en vanlig torkad vitlök och bryter sönder till klyftor. Man klipper bort ca 4 mm av klyftornas spetsiga del som pekar upp och lägger klyftan i vatten under ca 1 dygn (ibland räcker det över natten).
Alla klyftor som grott med grönt skott några mm kan sedan planteras i jord, de får en flygande start och man får fina färska vitlökar på en sässong till matlagning.
Det var ibland minusgrader ute men mina vitlökar frodades i drivbänken ändå. Strunta i alla gamla skrönor om vitlök, odla på bara.
Jag har redan dragit upp en på prov som STANK vitlök, det var redan en liten knöl stor som en ärta längst ner och detta var för ett antal veckor sedan.
Det kommer bilder i albumet!! (snart)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.