Full version: Blåbär
Swingtime
Finns det någon som vet något om att odla blåbär?
Är lite intresserad Var köper man plantor?
JonasQ
De flesta lite större plantskolor har blåbär idag (åtminstone de jag besökt). Lite varierande mellan soterna men vissa av dem behöver både hon och han plantor för att få bär. Kan varna för att hararna är jätteförtjusta idem också, mina 3 små busakr blev mat senaste vinter...
Exotic
Hej ,

Titta in på denna länken http://www.forestberry.se/
rolleyes.gif Jag själv köpte i Skene strax utanför Göteborg .
Själv har jag just köpt 2 olika 4 åriga buskar, av Amerikanska Jätteblåbär, och det ser ut att kunna bli ganska många smile.gif
Sen berättade det att när busken är 8 år ,då kan den ge mellen 2 -12 liter rolleyes.gif laugh.gif biggrin.gif .
Jag ville just ha för att bara blocka och äta på stubinen smile.gif
MVH Exotic
Näcken
Oj vad sugen jag blev på att köpa ett par. Hur stora blir buskarna? Kanske kan jag hitta en hörna till dem
Jan af Lisö
Mer om blåbärsodling kan man hitta här på odla.nu på:
http://www.odla.nu/bar/blabar.shtml

Själv planterade jag mina blåbär förra året, så det är för tidigt att komma med några tips. Men på forrestberry hemsida saknar jag några vanliga blåbärssorter, som förekommer i handeln:
Putte, Emil, Northblue
Om jag har förstått det rätt så är dessa framtagna av Elitplantstationen och anpassade för svenska förhållanden ??
Mian
CITAT (JonasQ @ 16-05-2004, 22:24)
Kan varna för att hararna är jätteförtjusta idem också, mina 3 små busakr blev mat senaste vinter...

Aj då, jag som just planterat blåbär i kruka, och vi har mängder med harar. Man kanske skulle sätta hönsnät runt, det är dock inte så vackert. Tror ni det räcker med att skydda dem vintertid, så slipper man hönsnätet iallafall på sommaren när man sitter ute och vill ha vackert omkring sig?
JonasQ
Skulle gissa att det inte behövs sommartid, finns så mycket annan lättåtkomlig mat för dem då. Så här stod det iofs på sidan därifrån jag köpte mina plantor:

Blåbär trivs bäst i jord med pH omkring 5-5,5. Kvävegödsla inte på sensommaren-hösten. Harar tycker om buskarna = sätt galler.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon