Full version: spaljé
inkan
Hejsan
Är det någon som har några tips ang. att bygga en fristående spaljé av armeringsmatta som hålls uppe av stolpar, är det någon som har några tips att ge? Jag har ingen lust att blanda cement pga ont i ryggen, kan man köpa färdiggjutna "stolphållare" att gräva ner i marken..? Vad ska man annars tänka på?
Tacksam för svar
Inka
KURT
Man kan använda stolphållare av metall som man slår ner i jorden och sedan skruvar fast stolpen i. Dessa hållare kallas metpost (se bild nedan). Endel vill måla armeringsnätet, men skall man göra det så innebär det mycket underarbete för att verkligen få bort rosten + grund färg. Det har diskuterats om metallen i nätet skulle göra att växten blir mera nedkyld vintertid (metallen leder bort värme), men oftast är det rotdelarna av växter som är mest känsliga för kyla.

MariaS
Jag har ett armerningsnät som spalje fär Björnbären. Hängde upp nätet med vanlig tvättlinekrok på väggen, och det verkar inte som om kylan har påverkat mina Björnbär på något vis, varken upptill eller nertill.

Jag har dessutom inte behandlat mitt armeringsnät. Det syns inte i alla fall när Björnbäret har spridit ut sina grenar.

Skulle jag vara som du Inkan, följ Kurts råd om metpost. Skruva fast stolpar och en tvärslå, så du kan fästa tvättlinekrokar. Att använda tvättlinekrokar underlättar på hösten, när man ska rensa nätet från vissna och beskärda delar.

MariaS
MRLINDELL
Maria, inget av det där är att bry sig om. Här finns många spaljéer av armeringsmatta till allt möjligt, de trivs nästan bättre att klättra på utan målning mm. Man kan göra runda spaljéer och låta sin Clematis klättra i den, fungerar också bra. Trädgården är inte konstigare än vad man gör den.
Cilla
Där det är lös jord och jag har stöd i en vägg kör jag helt enkelt ned armeringsnätet i jorden. På andra ställen har jag sågat av (med vinkelslip) ett par rutrader förutom i ändarna på nätet, som då blivit stolpar. Funkar bra särskilt om man kan böja armeringsnätet i en liten båge, då blir det stabilt.

Ska nätet vara fristående och man vill ha det helt stabilt kan man stolpstötta rutnätet tvärs det också om det behövs. Om du inte gillar att svetsa på stolpar går det bra att fästa trästolpar i nätet med t ex ståltråd.
MariaS
CITAT (MRLINDELL @ 17-05-2004, 08:00)
Maria, inget av det där är att bry sig om. Här finns många spaljéer av armeringsmatta till allt möjligt, de trivs nästan bättre att klättra på utan målning mm. Man kan göra runda spaljéer och låta sin Clematis klättra i den, fungerar också bra. Trädgården är inte konstigare än vad man gör den.

Förstår inte?
Min armeringsmatta är inte målad och kommer inte bli så heller! Jag har väl inte heller några nya planer för någon spalje för dagen.

MariaS
MRLINDELL
Det skulle kanske stå "Inkan" där i stället då ... men har det någon betydelse i sammanhanget .. två extra inlägg till att fylla hårdisken med kanske ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon