Kan man föröka Kanadahagtorn med sticklingar, har någon lyckats?
Hannele
26-05-2004, 07:12
Ingen som testat? Ganska vedartad buske...
KURT
26-05-2004, 07:22
Nej, men det fungerar säkert bra .
Jag tycker att Steven Bradleys bok Växtförökning ger många bra tips för sticklingar.
Mia, zon 3
26-05-2004, 07:25
Jag har försökt med vanlig hagtorn, om det gick inte alls.... Frågade på Gröna Rums hemsida, och de sade att det inte gick att ta sticklingar av vare sig hagtorn eller bok. Är det någon som har lyckats så får ni GÄRNA tipsa!
KURT
26-05-2004, 11:58
Om man söker på nätet (resultat) så hittar man flera som förökar hagtorn med stickling. Sedan är det ju olika svårt att "väcka" olika växter. Men ett exempel med salixvatten till hagtornssticklingar finner man på:
Kanske kan det vara värt att prova med sticklingar på på sommaren och sent på hösten, problemet på sommaren är bla att det är svårt att passa dem under en lång tid. Tar man stickling på hösten så sätter man dem i sandblandad jord och gräver ner krukan så sköter den sig själv till våren sedan.
Mia, zon 3
26-05-2004, 12:23
Jag tog på hösten, och stack i kruka som fick stå väldigt skyddat utomhus (allt annat i sticklingsväg lyckas på samma plats). De såg fina ut hela vintern, men nu till våren har en efter en svartnat/torkat.... Kanske skulle jag haft mer sand i jorden? Kanske är det bättre med klack-sticklingar? Ska pröva igen, hoppas på bättre lycka.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.