råse-marie
17-05-2004, 06:41
Luktar Porslinsblommorna mer på kväll och natt eller inbilar jag mig

? Och i så fall varför??????
magiana
17-05-2004, 07:12
Kan nog stämma. Det är flera växter som doftar mer på kvällen och natten. Varför det är så vet jag inte.
MrNorth
17-05-2004, 07:14
Jo de doftar rejält mycket på kväll/natt. Ibland blir jag nästan vimmelkantig av den starka doften från min stora på väggen...
MVH
henrik
mari_tres
17-05-2004, 07:15
Kan så vara... i så fall är det väl för att den/de vill locka till sig nattflygande insekter, de som inte bryr sig så mycket om hur blomman ser ut (färg), utan bara går på doften. Tror att många vita blommor gör så, men vet inte vart jag har fått det ifrån.
Mia, zon 3
17-05-2004, 11:54
Alldeles riktigt! Det är för att dra till sig nattliga pollinatörer. Om alla skulle konkurrera om dagaktiva insekter skulle det väl bli trångt, kan tänka. Dessutom har många nattdoftande blommor ljusa färger, just för att det är extra viktigt med "lyskraft" när ljuset är svagt.
Jag brukar gå ut om natten efter midsommar och parkera rumpan under min enorma schersmin (100 år gammal!), och titta (med ficklampa) på alla nattflyn, svärmare och allt vad de heter. De brukar vara så många att det låter som det regnar i busken!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.