MrNorth
Jo, jag har skissat lite på min nya trädgård, och kommit fram till att jag skall ha 3 st spaljér, två stycken stora på vardera sida om altanen och en tredje mellan hus och garage för att skärma av lite... Den platsen mellan garage o hus är skuggig större delen av dagen medans de två andra är i söderläge(ungefär) och får sol större delen av dagen. Ni som har följt mig vet att jag har tänkt att ha mestadels asiatiska växter (huvudsak japanska).. så dessa klängisar har jag tänkt ha:

*koreansk pipranka

* klematis

* blåregn

*rosor

På den ena av altanens sidor har jag tänk ha en rosrabatt med några klängrosor som klättar upp på den ena spaljén.

På den andra spaljen hade jag tänkt ha en blandning av två klängväxter, eftersom min altan är ganska bred och det hade tagit väldigt lång tid att få nåt att täcka hela spaljén samt att jag vill få med så många växter som möjligt wink.gif Frågan är vilka växter som passar bra ihop? Blåregn och clematis? Färger?

Piprankan hade jag tänkt sätta mellan hus&garage. Senare har jag tänkt snickra en trävägg med valv&dörr som man sätter upp mellan garage o förråd för att bygga in trädgården lite... och då tror jag en pipranka blir snyggt där, för dne täcker stora ytor snabbt och ha en sån härlig grön färg...

Vad tror ni om mina planer? Förslag på andra japanska klätterväxter tages tacksamt emot...

En annan fråga oxå... jag har på framsidan en veranda

Så ser mitt hus ut fast med röda knutar och grågrön fasad

Är det "för mycket" att ha två klängväxter på vardera sida om trappen så de klättrar upp för stolparna? I så fall vilka klängväxter vore att föredra? Färger? framsidan har morgonsol och lite sen kvällssol.

tack på förhand!
Henrik
MrNorth
Ingen som kan nåt om klängväxter?

MVH
Henrik
Blomstersmurfen
Var bor du? Med tanke på namnet får man känslan av att du bor långt norrut, men med tanke på att du ska ha blåregn borde det inte vara långt norrut?

Min egen passion just nu att skaffa ett ex av alla klätterväxter och clematis jag kan komma över. Det enda problemet med att ägna sig åt clematis är tålamod och mod, eftersom man helst skall klippa ned nya clematisplantor för att ge dem ett framtida bättre rotsystem, och det gör så ont att klippa bort t o m färdiga knoppar och blommor på de små liven. Sen tar det lite tid (läs mycket) innan det är så där bedårande vackert och kraftigt som man ser framför sig i drömmen.

Överhuvudtaget tar klätterväxter tid på sig, men har man tålamod så är alla klätterväxter underbara!!! Tålamod har inte jag, men jag planterar ändå och en dag... Om tio år kanske... Då ni!!!
MrNorth
Tack för svaret.. Jag bor i Blekinge, som är zon1 har jag för mig.

Eftersom ingen hade några speciella synpunkter så kör jag på som jag hade tänkt mig!

MVH
Henrik
Sylvia
Rosor och klemastis passar ypperligt ihop, jag har flera kombinationer med dom själv, oftast ton-i.ton. Men eftersom det inte finns någon riktigt blå klätterros, så kan man blanda blå klematis med t.ex. vita rosor.
Näcken
Blåregn och ros kan gå ihop. Grannen har det och det är snyggt. Tyvärr blåser det lite mycket här så blåregnet trivs inte så bra.

Med rösa knutar hade det varit finns med några röda klängrosor tillsammans med blå eller vita klematis. Kanske en tidigblommande klematis och en senblommande?

Har även sett en blå klematis, röd ros och vildkaprifol tillsammans och det blev rätt häftigt.

Lycka till
MRLINDELL
Glöm inte bort klockrankan som kan bli 3 meter på en sässong och växer gärna i något annan växt. Klockrankan är en riktig höjdare, synd bara att den är ettårig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon