Full version: Krusbär
mats_s
Hej!

Är det någon som har tips på krusbärssorter?

De jag har nu är Hinnomäki (gul & röd), Invicta, Jacob och Martlet, men det vore kul att testa någon äldre sort trots hot om mjöldagg. Jag är också mycket tacksam för tips om inköpsställe runt Stockholm, eller i Värmland där jag odlar.

Sorten Lepas finns med här på Odla.nu, men jag har tyvärr inte hittat den i handeln.

Hälsningar
/Mats
KURT
När det gäller äldre sorter så tror jag att det är lättare att be att få ta sticklingar hos någon, eller om man kan ta sticklingar vid ödehus eller gamla husruiner. Problemet då är väl bara att man inte vet vilken sort det är. Annars verkar krusbär vara helt "ute" i den svenska handeln (folk vet nog inte vad de skall göra med krusbären). Jag skulle tro att man fortfarande kan hitta äldre sorter i andra länder, tex i Storbritannien, som åtminstonde tidigare hade väldigt många olika sorter.
mats_s
Ja, visst är det ett dåligt utbud av krusbärssorter! Det blir nog en ond cirkel när utbudet är så magert. Hinnomäki (som jag antar är den vanligaste sorten i handeln) är inte speciellt god, det tycker i alla fall inte jag, och det piggar ju inte upp intresset för krusbär direkt.

Det här inlägget får kanske bli en försynt trevare till forumets medlemmar...
Hannele
CITAT (mats_s @ 17-05-2004, 13:50)
Hinnomäki (som jag antar är den vanligaste sorten i handeln) är inte speciellt god

wub.gif Solvarm mogen Hinnomäki är visst god!
mats_s
Krusbär är goda, de flesta är ruskigt goda!

Till och med mina stackars svältfödda, omogna Hinnomäki smakar faktiskt bra smile.gif men nog finns det väl godare sorter? T.ex. tycker jag att Martlet är mer smakrik än Hinnomäki, men det är förståss olika från person till person. Sorten Jacob är ny för mig, inköpt i år, så det ska bli spännade och se hur den är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon