Full version: Kogödsel
eml
Har köpt Kogödsel på Plantagen (80% komposterad kogödsel ska den innehålla+torv+hönsgödsel) i omgångar och aldrig tyckt det luktar (illa) om den, men den senaste påsen luktade rätt rejält kväljande och kändes också lite annorluna i konsistensen. Ska/bör/kan det lukta om komposterad kogödsel eller är det ett tecken på att den inte är riktigt färdig? Kan det vara den tillsatta hönsgödseln som luktar?
MariaS
Om det luktar om komposten, så pågår fortfarande processen. Oavsett innehåll i komposten, så luktar den inte om den är färdig.

MariaS
Ingrid på Västkusten
Utan å ha köpt Plantagen ( köpte annat märke (Haga) än mitt vanliga 'Bra' ifårn Econova)
så den jag ahr som luktar är mera åt hönsgödsellukt och surjordshållet. Inte ' det är ej nedbrutetdoft'. Efter luftning försvann doften helt,

Hälsar Ingrid
eml
Tack för svaren. Har tidigare använt kogödsel till omplantering av de växter som "väntar på att få komma ut", men denna påse fick gå till utomhusrabatterna. Får ta nästa påse och se hur/om den luktar och om det i.s.f hjälper att vädra kossan (hönan?) lite... tongue.gif smile.gif Har inte använt hönsgödsel så jag är inte helt säker på skillnaden mellan ko- och höns-s..t.

Är det skadligt att gödsla med "icke-färdig" gödsel eller är det "bara" att det inte ger så stor effekt?
Ingrid på Västkusten
Man skall helst inte använda superfärsk direkt på växterna men halvnedbruten går alldeles utmärkt utan att nån får men av det biggrin.gif
Hönsgödsel = krut& sprutt och snabb gödsel,
Ko & Häst -> mera långtidsverkande, och höjer mullhalten avsevärt och gynnar mikrolivet. Hönsgödseln är inget som förhöjer mullhalten någe anmärkningsvärt biggrin.gif

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon