Full version: föröka amaryllis
JonasQ
om man pollinerar sin amarylis, kan den då bilada nya frön/lökar som man kan så eller hur förökar man den?
Emser
Hej JonasQ>> Visst kan du pollinera dina amaryllisar men det tar TID! Det enklare sättet är nog att ta sidolökar som moderlöken skjuter med gämna mellanrum - detta ser du genom att det kommer upp blad vid sidan av den stora löken eller (när du planterar om löken) ser minilöken. Denna tar ca 3-5 år på sig innan den blommar - så då kan du ju ränka ut hur lång tid ett frö tar på sig!
Pia mitt i Skåne
Det som är fräckt med att pollinera växter över huvud taget är ju att man får en helt ny variant av den. Om man pollinerar amaryllisar som har olika färger så blir ju de nya plantorna en korsning.
Amaryllisfrön skall man visst så direkt när de är mogna. Sedan måste man vara tålmodig. Det tar ju ett tag innan de blir så stora så de blommar.
Emser
Pia ...>> Det var det jag menade när jag skrev att det tog tid. sleep.gif
Pia mitt i Skåne
Tyckte bara att jag ville förstärka ditt påpekande om att det tar tid. rolleyes.gif
Jag har ett gäng små amaryllisbebisar som jag sådde för ett par år sedan och växer de i den här takten så kan nog eventuella barnbarn uppleva blomningen om 25 år (känns det som). laugh.gif
OM de nu blommar tidigare så skall det bli skoj att se vad de har för färger. Jag pollinerade friskt mellan vita, röda, rosa, laxfärgade m.fl.
Christer i Falköping
Det är enkelt att fröså amaryllisar. Fröerna behöver inte vara helt färska heller. Mina låg torrt i ett skåp närmare ett år innan jag fick tummarna ur. Det tar minst tre år innan de blommar. Skall se om jag kan länka in bilder på två av mina. Samma moderplanta har de. Den röda tog det sex år innan den blommade och den vita tre år.
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...28S(CopyS1).jpg
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...05S(CopyS1).jpg
Christer.
Emser
Vilken typ av gödning använde du till dina blomster? För att få löken att växa i omkrets, menar jag.
Christer i Falköping
Bycobact.
Christer.
Emser
blink.gif Öhm..oki...vart kan man få tag på det då?
Christer i Falköping
Vänta nu, det heter väl Biobact eller? biggrin.gif Jag har ingen sådan flaska hemma just nu och minnet är ju som det är biggrin.gif Men uppriktigt sagt tror jag det kvittar vilken gödning man har. Löken växer till sig ändå. De första åren skall de små lökarna behandlas som vilken krukväxt som helst. Ingen vintervila alltså.
Christer.
Emser
nej precis, men jag har en lök hemma som nu är ca.3 år och den har jag som sagt skött som vilken annan blomma som helst (grön hela året om...biggrin.gif); Men den löken har inte växt nämnvärt i omktrets under dessa 3 år!?! huh.gif hur ska jag göda den för att den ska öka i massa?
Christer i Falköping
Hmmm, det var knivigt. Ta ut den nu under sommaren, helst i vandrande skugga om det går. Helst inte i stekande sol. Göd den rejält, så borde den växa till sig. Vilken sort spelar nog mindre roll.
Christer.
Emser
Jag har en söderbalkong som alla blommorna åker ut på. jag har även köpt Beijer(?) långtidsgödsel som jag har blandat i jorden men den tar sig ändå inte mad.gif huh.gif sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon