|
Jag tänkte bara höra hur många timmar ni i snitt lägger ner per dag på trädgårdsarbete nu under säsong.
Det måste väl vara möjligt att kombinera slappning med en välskött trädgård? Fast jag tycker att det dåliga samvetet dyker upp mest hela tiden när man sitter där i solstolen. Visserligen har vi en stor tomt och vi har inte gjort det enkelt för oss men ändå.
Nog för att det är kul med trädgård men det får ju inte bli ett självändamål att arbeta i den. Jag tycker ju att man gör det för att sedan kunna njuta av den men om man inte hinner med det riktigt .....
Men när man går där och tittar på nyfunna knoppar och blad så tycker man nog allt att det är värt slitet! (Bara man får slappa lite också emellanåt.....)
Hannele
17-05-2004, 15:05
När jag svarade en kompis, som frågade att jag jobbar nästan aldrig i trädgården, så frågade han, om "vi har samma klocka...?" Jag tror det där är väldigt subjektivt, jag har aldrig sett det som arbete, det är mitt stora nöje och privilegium, jag känner mej mycket lycklig över att få ha en trädgård!
Missförstå mig nu inte - jag är också väldigt glad för min trädgård och skulle inte vilja vara förutan den men jag kan ju inte direkt påstå att jag njuter av att kämpa mot kvickroten eller kämpa mig svettig när spaden ska genom stenhård lerjord.
Ordet "arbete" behöver ju inte heller vara negativt laddat, eller hur?
Så min fråga kvarstår - oavsett om man ser det som positivt eller negativt - hur många timmar arbetar eller påtar (om ni föredrar det) ni i trädgården i snitt per dag under säsong?
Själv blir det ca. två timmar i snitt. Efter heltidsarbete .... Och stort hus att sköta ....
Men visst är det underbart nu när jag kommer hem och doftolvonens underbara sötma slår emot mig!!!
kerstin z5-6
17-05-2004, 16:38
Maj bör införas som RÖD månad med bara röda dagar -jag kan även tänka mig två, på varandra följande maj månader  Under denna tid är jag i trädgården nästan varje ledig stund -görande nåt -Därefter gör jag inget alls i "tråkigt tungt jobb" som ogräsrensning , ner klippning av visset osv - Så då njuter jag mest -planterar nytt,planerar nytt osv Efter (gräsklipps)täckningen ,är rabatterna det mest lättskötta jag har i trädgården -Gräsmattan vägrar jag befatta mig med eftersom jag anser att den inte på något sätt motiverar sin existens,trots gräsklippet den ger ifrån sig. Så klipper den -den gör nån annan
MRLINDELL
17-05-2004, 17:02
Precis, Maj månad FULLBOKAD trädgård. Det blir inte mycket tid över till något annat.
Jag ser inte alls trädgården som arbete, tvärtom är det ett av de få nöjen jag har kvar utöver jobb + fyra barn varav två som är sex veckor gamla! Så i år blir det inte mycket trädgård. 2 - 4 timmar i veckan är allt jag lyckas klämma in. Allt medan maskrosorna frodas...
Gräsmattan är trist och den tar för mycket tid skulle gärna haft något annat där. Allt annat gör mig bara lycklig jag lägger ner massor av tid i trädgården, är ledig var tredje vecka och då är jag ute hela dagar om jag har lust, det är en gåva med en trädgård. Har aldrig räknat tiden men det skulle bli många timmar, har mycket krukor, rabatter, grönsaker, växter av alla de slag. Och sista åren har alla mina älskade rosor kommit till.
Maj - dygnet runt snudd på!! När det mörknar skolar jag om och krukar om sådant som behöver mera plats. Sedan blir det väl lite mera tid att njuta kanske, men man tassar ju runt hela tiden och plockar lite här och där i alla fall. Men det är ett kärt arbete! Så mycket tid som möjligt är nog det exaktaste jag kan säga. Mvh Fenja
Copycat
17-05-2004, 18:53
ARBETE ? just nu känns det som värsta tortyren för kroppen.  Jag har grävt och ryckt dessa förbenade kirskål men nu är dom snart ett minne blott. Jag har preparerat dom med TOP GUN, dom som växer mot tegelväggen och marktäckt resten. I går och i dag har jag grävt upp alla mina blommor, och jisses  det var inte lite det. Jag har täckt ytan som skall marktäckas med tidningspapper och blött det. I morgon åker täckväven på, några pallkragar, trätrallar emellan sen ska kanske jag också få njuta lite.
MrNorth
17-05-2004, 19:21
Hmm jag går upp 05:30 är på jobbet 06:45 och slutar jobbet ungefär 17:00. Jag har 40 minuters restid till och från jobbet.. Kommer hem.. äter lite... skissar lite på trädgården.. går och lägger mig vid 9-halv 10
gånger 5
Ärligt talat den enda tiden jag hinner få något vettigt gjort i trädgården (som är på planeringsstadiet, men det blir mycket skissande, mätande osv) är under helgerna... Jobbet tar all annan tid om vardagarna. Längtar tills semestern då man har fem härliga veckor utan möten, projekt, resor osv...
MVH Henrik
vickeva
17-05-2004, 19:31
Jag är en typisk periodare. När jag är nöjd med något, så kan jag hålla på hela dagarna, men ibland gör jag ingenting på en hel vecka. Jag har ju två trädgårdar, och jag prioriterar den i stugan för det är ju där vi är när vi är lediga. Här hemma försöker jag för tillfället göra trädgården så lättskött som möjligt. Allt som blommar sommartid åker ner till stugan och hålen fylls igen med saker som täcker snabbt.
Madeleine1
17-05-2004, 19:48
Vad vore livet utan trädgård?! Jag håller på hela dagarna på helgen. Gräver, småpular, rensar lite, planterar om, har jag inget annat att göra river jag runt lite i komposten eller så planerar jag och shoppar alldeles för mycket växter och prylar till trädgården. När jag kommer hem på eftermiddagarna efter jobbet går jag en vända och tittar i alla rabatter "för att se vad som hänt sen igår..." ;-). Perfekt meditation och avkoppling efter en fullspäckad dag på jobbet (kontorsråtta). Sen får det ju konkurrens med matlagning och andra "måsten", barn och sambo, men det brukar lösa sig. Totalt på en vecka blir det säkert 15-20 timmar. Jag ägnar i princip varje ledig stund till trädgården - bara för att det är så underbart härligt och en sån kontrast till mitt arbete. Under årets ljusa period mår jag så himla bra - både fysiskt och psykiskt - tack vare trädgårdspulandet. Under vinterhalvåret blir det mer "vanlig" meditation istället.
Det var kul att höra lite hur ni andra har det. Jag stormtrivs också i vår trädgård men ibland tycker jag allt att det blir för mycket slit och för lite njutning. Jag stiger upp halvsex på morgonen, kommer hem vid halvfem på eftermiddagen och är rätt trött då. Efter maten tar jag ofta en kopp te ute i solstolen max en halvtimme och sedan blir det mest att "jobba" i trädgården.
Vi har en tomt på ca. 2000 kvm och vi har mycket rabatter eftersom vi båda är intresserade av blommor och växter. Vi har ett grönsaksland på ca. 75 kvm som innebär ständig kamp mot ogräs men i gengäld får vi mängder av härliga grönsaker!
Vi har planterat närmare 100 buskar runt tomten men har några kvar. För tillfället håller vi på att gräva för att få till en mur på ett ställe på tomten. (Tungt i lerjord!)
Garageuppfarten är på 100 kvm och där för vi också en ständig kamp mot ogräset mellan plattorna.
Ligusterhäcken som är 30 meter lång är relativt nyplanterad och måste ständigt rensas från ogräs för att få en chans att hävda sig.
Sedan har vi en massa bärbuskar och en köksträdgård också.
Och så glömde jag att säga att vi själva drar fram alla sommarblommor och perenner från frön. Nu till helgen ska jag plantera om drygt 100 blomstertobaksplantor + plantera ut lite solrosor, stockrosor, blomsterlin, doroteablommor etc. etc.
Och så har vi ju ett växthus också där vi odlar tomater, chili m.m.
Trädäcket ska tvättas av och oljas om liksom trämöblerna. Det nyinköpta cafébordet + stolarna ska också målas. Fönsterna ska putsas.....
Och mitt i allt detta så händer det att jag bara sätter mig med näsan mot solen och njuter.... *ler*.... en liten, liten stund!
Eftersom jag försöker jobba 4-dagars vecka = 4 x 11 = 44 (med restid) blir det inte så mycket gjort de dagarna. Mest "inspektionsrundor" och rycka lite här och där. Men de 3 dagarna som blir kvar blir desto mer trädgård. Lägger ner stort jobb på att ta bort gräs för att istället göra "självskötande" rabatter och blommande buskage med marktäckande. Håller med Kerstin till 100%!! Det gräs som blir kvar försöker jag istället hålla i mycket gott trim, satsar på kvalitet istället för kvantitet! Du Rossi! Det var inte lite ni har att sköta!! Det är viktigt att det inte blir övermäktigt, det måste kännas mer som njutning än arbete.
Mia, zon 3
18-05-2004, 06:45
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-05-2004, 17:38) Maj bör införas som RÖD månad med bara röda dagar -jag kan även tänka mig två, på varandra följande maj månader  kerstin for president!!!! Jag "är" i trädgården så ofta jag bara kan, men med heltidsjobb, husrenovering och 2-åring hemma så blir det lite knapert... (fast 2-åringar kan gräva potatisland  ) Fast man vet ju att man kommer få mer tid senare i livet..... Det som stör mig mer just nu är att allting KOSTAR så förbaskat mycket! Visst, man kan så själv och spara på så sätt (det gör jag också), men jag behöver få upp staket/häck runt hela tomten, och lägga marksten, och attans vad dyrt det är! Och så står det i alla "goda råd" att man inte ska välja något billigt som man inte är nöjd med, utan se det som en långsiktig investering..... Säkert sant, men pengarna ska ju i alla fall tas någonstans.....
kerstin z5-6
18-05-2004, 07:58
<Är i samma läge -marksten är svinaktigt dyrt , duk har jag samköpt billigt , men letar fortfarande vad jag ska ha för sten ... Livrädd är jag för att trädgård ska bli ett måste -därför har jag succesivt avvecklat allt som jag inte tycker är kul Plockar tex inte in mina vinbär -fåglarna gillar dem ju  Grönsaksland -Never, men efter Ingrid på V s hjärntvätt kan tom jag tänka mig pallkragsodlade snygga grönsaker -i Höga pallkragar -är lite krockskadad, upphöjda rabatter är en hit då  Häck -där täcker jag jorden runt plantorna snabbt på våren -en (1)rensning av rotogräs -sen har det gått fint -den är 5 år nu Stora krukor -på plattor av trä med rejäla hjul under-för transporten Rabatter - Jag sår mycket själv o byter med andra -När jag planterar gör jag det tätt tätt -tar hellre bort en planta sen än invaderas av revsmörblomma Grånat trä är vackert Fönster de putsar jag ev i oktober med hjälp av sonen
Nu har jag bara min "trädgård" ute på balkongen. men den pysslar jag såklart med dagligen. Tiden varierar, men ungf. en timme/dag blir det väl. Då är det mycket mekanisk bekämpning av främst bladlöss, för jag vill spruta så lite som möjligt. Katten tuggar ju på allting och hon älskar att vara ute på balkongen bland alla växter!  Nu i helgen ordnades dessutom nätfönster, så nu kan det vara öppet dit ut hela tiden. Jag har också en liten experimentträdgård vid stallet där jag rider. Den hinner jag knappt med, med säg att den tar ca tre timmar i anspråk under en vecka. Lite mer kommer det tvunget bli framöver, för jag behöver gräva och plantera där... Slutligen jobbar jag med växter dagarna i ända. På ett gardencenter visserligen, men i alla fall. Till stor del är det är liknande uppgifter man får göra där. Gräva, vattna, rensa ogräs, sopa, putsa, bekämpa ohyra, kruka in, plantera om mm.
CITAT (Mia @ zon 3,18-05-2004, 07:45) Jag "är" i trädgården så ofta jag bara kan, men med heltidsjobb, husrenovering och 2-åring hemma så blir det lite knapert... (fast 2-åringar kan gräva potatisland :wub: )
Fast man vet ju att man kommer få mer tid senare i livet.....  ..och så kan de små illbattingarna rensa maskrosor också.  Tänk, här har vi en liten 2-årig gullgutt som glatt springer och slänger maskrosrens i buskarna och kvittrar "iite tii" (lite till) varje gång han återvänder.  Det är den attityden man ska ha! Samma sits här, hus att renovera, firma att sköta och barn att ta hand om. Samt en tilltagande mage med en till unge i. Tiden är inte min egen. I själva trädgården är jag kanske 30 min - 2 tim om dagen (men inte varje dag, det är lite olika det där), men då inräknas rutschkanetid och annat också. Frösådden tar mest tid just nu, den lägger jag kanske 1½ - 2½ timme på varje kväll efter det att lillen somnat. Min man tror att jag är på topp 10 listan över antal sådda plantor hos en privatperson här i landet i år  , jag gör inga sådana anspråk alls, men många plantor blir det. Men de ska ju planteras ut också, så här gräver maken numera rabatter vid behov (magen börjar streta emot redan, annars hade jag gärna gjort det själv) eftersom här inga rabatter fanns för 2 år sedan. Allt måste nyanläggas. Många olika fingerörter i år minsann!  Akleja- och rudbeckiaår är det också.
kryddan
18-05-2004, 11:07
Mitt dilemma är att jag bara har tillgång till min trädgård på helger och semestrar. Balkongträdgården här hemma tar inte mycket tid i anspråk. Sedan jag "small i väggen" blir jag trött för allt och inget och har en väldigt låg stresströskel. Det gör att jag hinner med långt ifrån allt jag vill i trädgården  . Jag försöker hålla i mig och inte stressa runt utan ta en sak i taget och låta det ta sin tid. Lätt är det INTE. Men det känns viktigt för mig att inte förvandla trädgården till ännu ett måste - jag är expert på att göra det och det är inte sunt. Alltså struntar jag i gräsmattan (rycker lite maskrosor och tistlar ibland men funderar på att bestämma mig för att de är VACKRA!) Odlar ätbara grödor i krukor och försöker hitta perenner som inte behöver daltas med för mycket. Inomhus frodas dammtussarna när solen skiner ute och man kan knappt se ut genom fönstren. Det svider i mig - men jag tränar mig på att allt inte behöver vara perfekt Har också kommit fram till att jag i nulägen inte fixar att hålla på för mycket med sådder. Sånt som växer och frodas utan alltför mycket pill går bra, resten får anstå till en tid när jag är lite mer i balans.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|