Full version: Törs man...
Sollan
Jag undrar (eftersom mina odlingar har växt över alla förväntningar) om man törs plantera ut bäbisarna i rabatterna?? Har bl.a spanska flaggan, olika vindor, fjädernejlikor, rödmalva,krasse mm. I synnerhet slingerväxterna börjar ta all plats.... Man kan ju räkna med frostnätter här i Stockholm ända in i juni. sad.gif Och det känns ju inte bra om 3 månaders odlarmödor går åt pipsvängen under en kall natt...
Räcker det om jag drar över fiberduk? Hur kallt kan det bli och fiberduken fortfarande skyddar?
Känner mig som en riktig hönsmamma.... wub.gif
/sollan
kerstin z5-6
ner till minus -4 har jag testat med duk, fast inte på klättrande växter utan mer jordbundna ..smile.gif
Här uppe skulle jag inte våga -fast perenner står ute pga platsbrist .. lite svedda ...
Ni som bor längre ner vet säkert bättre smile.gif
MRLINDELL
Med frostnätter här räknas nu lätt frost, runt 0 grader. Ingen fara! Den 19 Maj skall frosten vara över enligt statistiken. Kalla nätter blir det tills vidare vid klart väder, men jag tror inget dukar under. Jag har massor ute.
HelénE
Åååhhh Spanska flaggan...varför har jag inte satt några såna wacko.gif

Jag skulle nog vänta till efter helgen med att plantera ut, men Du kan ju börja vänja dem nu genom att låta dem vara ute lite dagtid några timmmar / dag.

Helén
Annki
Luttrad koloniägare rapporterar att ringblommor och diverse annat blev frostskadat under fiberduk förra torsdagnatten när det var frost på taken här hemma. Och några småplantor jag fått av snälla Odla-kompisar dukade under. Dock inte dina, Sollan! Som tur var, hade jag behållit några av varje sort på balkongen. Så allt kan repareras. Jag skulle inte sätat ut spanska flaggan, ipomoea eller krasse ännu. Och tomaterna får bara friskluft dagtid.
Sollan
Jag kånkar och kånkar och kånkar... Men nu har några av bäbisarna fått stanna ute i alla fall... Noggrannt inbäddade.... Har testplanterat ut lite rödmalva, klint och fjädernejlikor som också täcks förstås.
Få se hur det går i natt!
/sollan
MRLINDELL
Brrr !!! Det blir kallt i natt. Temperaturen föll från 15 grader till 5 grader på några minuter, först regn, sedan hagel och efter det ISBITAR (megahagel).

ÄR VI ÄR PÅ VÄG MOT EN NY ISTID? wacko.gif
Om en månad är det midsommar, vi borde kunna knata omkring i shorts nu.

Man kan räkna med ca 3 graders skillnad i växthus och på friland. Blir det nattfrost här hamnar vi på -0.5 grader och då är det fortfarande plus i växthuset. Ibland räcker det med en vindskyddad plats nära en vägg för att räkna hem plantan hos oss i kalla Uppsala.
Margaretha
Tyvärr har bebisarna fler fiender - och då menar jag inte sniglar och annat otyg. Både blomman för dagen - som jag satte ut för en dryg vecka sedan -
och mina flitiga lisor - utplanterade igår - har blåst sönder! Trist det också! Här i Skåne blåser det förfärligt just nu. Iskalla nordanvindar. mad.gif
MRLINDELL
Sommaren skall komma med pingsthelgen, vi får hoppas de har rätt, det kan bara inte vara kallt hur länge som helst. Det är midsommarafton om en månad!! Då skall jag mumsa på egna tomater!!
Sollan
Mina vindor har jag planterat om i stora krukor med långa bambupinnar som de kan klättra på och de har nu börjat sätta blomknoppar... Har haft de flesta inne nu eftersom de har varit både kallt och blåsigt. Brrr! Det går knappt att komma in i hallen pga av alla krukor men det är ju kärt besvär.
De plantor jag satt ut i rabatten har klarat sig så nu är frestelsen stor att sätta ut mer....
Nu hoppas jag att det ska bli varmare!
/sollan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon