Full version: Krukodling ...
Tingstäde
Min arbetskamrat har fått en Magnolia lilliiflora "Nigra". Problemet är att han inte har den minsta lilla plätt att odla den på - såvida han inte ska spränga berg. Så har tänker krukodla. Någon med erfarenhet av dylikt???
Cilla
Vintern och vårvintern är svårast med träd i kruka - såvida man inte tar semester och upphör med bevattningen under sommaren förstås. Jag känner inte till de speciella behoven och härdigheten för den här sorten, men alla magnolior är känsliga för tjäle och vårkyla.

Om din granne har berg tror jag det är det bättre att bygga en "kruka" på berget, dvs hitta ett ställe där han kan få ditsläpad jord att ligga kvar, än att odla magnolian i kruka. Både hannele och Ingrid här på forumet har byggt på berg - med allehanda sätt att få jorden att ligga kvar och dessutom bli en naturlig del av landskapet.

Med natursten kan man bygga stora "baljor", som man dessutom kan förstora när magnolian växer och behöver större växtbädd. Har man en svacka i nerget kan man utnyttja denna. Torvblock kan man lägga på varandra och få att "limmas" lite mot sitt underlag med åren.

Jordbädden man bygger upp behöver inte ha samma höjd på alla sidor, men jag skulle tro att magnolian behöver minst 40 cm jorddjup på ett område som är minst 5 ggr nuvarande rotklumps bredd för att klara sig. Sedan kan man plana ut och göra kullen sluttande, så att den får naturligt avslut mot berget. Under trädet kan man plantera nävor och annat som ger mycket bladmassa tillbaka till jorden samt skuggning så att man inte behöver tillföra så mycket nytt material varje år.
Virgo
CITAT
såvida man inte tar semester och upphör med bevattningen under sommaren förstås

Begriper inte detta, kan du förklara lite så jag fattar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon