Full version: vill ha flera!
gullik.u
Hej! jag har en jättefin nyponrosbuske på gården, har försökt att ta skott, då har jag grävt upp rotskottena, eftersom de växer in under "moder" busken kan det vara lite krångligt att få med några rötter jag undrar om man kan helt enkelt klippa av en gren och sätta i vatten i stället funkar det?? och kan man även i så fall göra det på de flesta buskar ?
kerstin z5-6
Nej det funkar inte med att sätta i vatten -med rosor
-Bäst vore om du kunde gräva upp ett rotskott med rot-du får ta på rustningen:)
Annars får du försöka rota en kvist i sandblandad jord i kruka.
gullik.u
ska jag skrapa lite på kvisten innan jag sätter den i sand jorden?
kerstin z5-6
ja i botten , klipp bort ev blad o ställ varmt men ej soligt-mot en husvägg under en buske kanske ..vattna en gång -o sen bara om det är riktigt torrt
Pinnen sitter fast o skjuter nytt om sådär en tre v
Då kan du plantera om ev ut den
ibland sticker jag ner kvistar som jag klipper bort från rosorna direkt i jorden i rabatten under moderbusken -
Görs det under våren tar sig förvånandsvärt många även på det sättet smile.gif Särskilt vildare" rostyper laugh.gif biggrin.gif
har just nu 15 st Minette på g i småkrukor i växthuset -de ser alla ut att ha rotat sig smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon