Eva Swahn
Kollar gamla bilar på internetsidan blocket.se
BVSA förekommer ofta. Vad betyder det?
*Felix matte*
Billigare Vid Snabb Affär biggrin.gif
Ralf
För övrigt så lär den enda bra bilaffären vara den som inte blir av. wacko.gif
Eva Swahn
Felix matte kan både det ena och det andra!

Eva lyfter på hatten och tackar

rolleyes.gif
KURT
CITAT (Felix matte @ 17-05-2004, 19:41)
Billigare Vid Snabb Affär biggrin.gif

Det antyder väl att man önskar att köparen inte skall titta efter alltför noga .

De senaste dagarna har det stått om bilköpare som köper bilar med falskt idkort, då stannar registreringen kvar på den gamla ägaren som får alla böter som den nya ägaren drar på sig.
kryddan
Yepp, det råkade min lillebror ut för - inte roligt alls sad.gif
Eva Swahn
Vaba? Nog är jag lite dum, men jag är nog ännu dummare än så- för jag begriper inte riktigt. Är det nått jag kan råka illa ut för? Hur kollar man sånt? Åh, varför ska allt vara så himla komplicerat??
Betty
Vägverket har en ny SMS-tjänst. Man skickar reg.numret till nummer 71456. Inom några sekunder får man reda på vilken typ av bil det är och namnet på ägaren. Hade bilen varit stulen, leasad eller kreditköpt, d.v.s. inte fullt betald än, framgår det också av svaret. Allt detta är ju viktig info när du köper begagnat. Vägverkets hemsida.
Eva Swahn
Tack Betty - du är en pärla!!
Jösses vad folk vet mycket om allting!
Fredi
CITAT (Betty @ 18-05-2004, 11:09)
Vägverket har en ny SMS-tjänst. Man skickar reg.numret till nummer 71456. Inom några sekunder får man reda på vilken typ av bil det är och namnet på ägaren. Hade bilen varit stulen, leasad eller kreditköpt, d.v.s. inte fullt betald än, framgår det också av svaret. Allt detta är ju viktig info när du köper begagnat. Vägverkets hemsida.

Går att få på fax också. På nätet kan man dessutom se en hel del information om bilen, dock ej ägaren om det är en privatperson.

Angående fuskandet när köparen anger falska uppgifter är det viktigt att säljaren:

1. Själv skickar in lappen om ägarbyte

2. Ber att köparen legitimerar sig (kan dessutom vara lämpligt innan eventuell provtur).

3. I efterhand kontrollerar att ägarbytet verkligen ägt rum.

Det är dessutom inte bara p-böter som kan drabba en säljare (där köpet inte registreras), utan även kostnader om bilen körs oförsäkrad och är inblandad i en olycka.
kryddan
Speciellt viktigt att själv hålla i det där med ägarbytet.... Brorsans köpare legitimerade sig och uppgav rätt personnummer osv - grejen var bara det att han sedan struntade i att betala och att utföra allt det där han skulle göra för att ta över bilen.... Vid polisanmälan suckade polisen mest och sa ungefär att "jaså han, jaja vi lägger väl din anmälan till raden av alla andra.." blink.gif

Naturligtvis skulle min bror aldrig ha släppt bilen ifrån sig förrän den var betald, men han är en snäll själ och var ovan vid bilförsäljning och tyckte det där med personnummer verkade betryggande... unsure.gif
dansan1
Vad roligt!

Jag skrev "vad betyder bvsa" i adressfönstret på min webläsare (firefox.) Då kom jag rätt hit. Firefox måste gilla google som måste gilla odla...
Thomas Wahlqvist
BVSA

Ja man kan ju undra varför man förkortar på Blocket-det kostar ju inte per tecken som det gjorde på dagstidningarnas tid.
Rose
Jag måste köpa ny bil men skjuter på det hela tiden. Tycker hela projektet är så jobbigt.
Huggorm
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 15-04-2009, 21:57) *
BVSA

Ja man kan ju undra varför man förkortar på Blocket-det kostar ju inte per tecken som det gjorde på dagstidningarnas tid.

Man får bara ett visst antal tecken på sig när man annonserar på blocket. Visserligen skriver de flesta så lite att de hade kunnat skriva ut den förkortningen tio gånger om, men när jag annonserar så skriver jag en halv uppsats och då blir det för långt så jag får korta ner thumbdown.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon