Full version: Oxalis
Sulawesii
Jag har blivit biten på Oxalis, men jag kan absolut ingenting om dom. Är det någon som vet något om denna växt, så skulle jag bli glad om ni ville dela med er!
Fenja
Sök på google.se så finns det massor av bilder och text om olika oxalis!
Mvh
Fenja
Sulawesii
Har redan kollat nätet. Hittar inte riktigt det jag vill veta. Det står mest om hur man sköter dem som uteväxter i andra världsdelar.
Emser
Vad är det då som du vill veta om dem?
lolo
Hej! Jag vill inte kalla mig expert, men har haft olika sorter av dessa skönheter ett par år. De har ju ofta rhizomer, dvs underjordiska knölar som lagrar näring under vintern, eller lökliknande knölar, vilket gör att man kan övervintra dem med stor lätthet. Låt dem då stå helt torrt när bladen vissnar på hösten. Oxalis gillar sol och ska stå i sådant fönster så gott det går. Annars blommar de inte. Om oxalisen "tappar gnistan" och slutar blomma eller får risiga blad, kan man knipsa att allt så kommer det snart nytt. Oxalisen gillar inte att stå i vatten, utan föredrar jämn vattning. Om man ger den för lite vatten så minskar blomningen, men den återhämtar sig snart igen.

Oxalisen får ett stort rotsystem, och planteras med fördel i en något större kruka då och då. Näring gillar den under sommarhalvåret, och man kan ge den normal dos vid varje vattning.

På hösten har rhizomerna/knölarna ofta ökat i antal, vilket gör att man följande vår kan dela med sig av skotten. En fin och i regel uppskattad present!
Sulawesii
Tack lolo, det var i stort den informationen jag sökte!! biggrin.gif
MariaS
Hej.
Jag har faktiskt ett antal Sandoxalis i mitt stenparti. Där verkar de trivas utomordentligt och har förökat sig kraftigt. Det är en underbar sun just nu när det är så torrt, med denna rosablommande "boll" överallt i stenpartiet.

MariaS
lolo
Varsågod! Och lycka till med "raringarna"!/Ann-Louise laugh.gif
Sulawesii
I vilken zon bor du, Maria S? Och hur länge blommar de? Det där lät ju spännande!
kerstin z5-6
oxalis går fint i z5 förutsatt att den får ha det absolut torr på vintern smile.gif
lolo
Maria S: Har du skott av dina sandoxalis som man kan få köpa eller byta till sig? Har de rhisomer eller lökar? Tack på förhand! /Ann-Louise smile.gif
Sulawesii
Då måste jag bara testa att sätta ut någon Oxalis nu i sommar och se hur det går! Tack för ditt svar, kerstin z5-6!
kerstin z5-6
Du kan testa att gräva upp dem o övervintra inne i växthuset i jordbädd -kallt -eller i kallbänk med vattenskydd på
Det vet jag funkar -Flera av mina kompisar har dem även ute -under takutsprång osv ..
Sulawesii
Tack för tipsen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon