Full version: Jordärtskocka
Kenneth
Köpte en jordärtskocka (Helianthus tuberosus) förra året. Den bara växte och blev ca 2, 5 meter hög. Men det blev inga blommor som jag hade hoppats. (Det var därför jag planterade den).

Vad hände????
hans-Ålösund
Du planterade någon italiensk sort som inte hann blomma.

Skaffa istället den ryska Bianca som kommer snabbare, ger fina rötter och blommar vackert i augusti.
Om du vill ha av mig får du skicka porto så skickar jag till dig några ex.
Jag har ingen tjäle här vid Vänern så det är lätt att gräva upp.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det var nog fel sort ifall den inte blommade, Bianca är nog den enda sorten som brukar hinna blomma i sverige, och iår då det var varmt så blommade den ganska länge här hos mig.
Virgo
hej,

jag köpte jordärtskockor förra året och planterade desa på hösten nånstans. Det blir spännande o se vart dom dyker upp, om dom nu gör det.
Vilken sort? Ingen aning.
Monique
Har fantastiskt fina jordärtskockor, fått av grannen, blommar länge med vackra gula blommor. De blir ca 2mtr, med flera blommor på varje.
Vill du ha så bara skriv. De blir som ogräs i Skåne.
Trädgårdsmannen
Var nere på Åkraberg igår och köpte en kruka med enligt uppgift fem knölar i som jag skall plantera.

Men; vad gäller för bästa resultat?
Ingrid på Västkusten
De sprider sig som f-n :-)
God jrod som alltid åsså sol.

Lycka till!
Trädgårdsmannen
Går det med vanlig planteringjord - eller skall den vara sandblandad för genomsläppligheten?

Hur är det med spridningen - går det att sätta den i nedgrävd kruka och ändå få knölar?

"Sprider sig som f-n" - innebär det att den frösår sig lätt eller bara via rotsystemet, i fall det är det sistnämnda, är det möjligt att hålla efter eller blir det som ogräs?
Kerstin i Malmö
Har bara haft en säsong men jag vet att det blir mycket av dom så du kan inte ha kvar den i krukan! Jag gjorde inget särskilt med min jord för jag läste någonstans att man kunde testa sin jordkvalité med hur mycket dom växte. Om jag minns rätt så var det, runt en meter - dålig jord, runt 2 meter - ok jord, närmare 3 m superjord... Jag hade drygt 2 meter höga utan att tillföra gödsel och med tanke på vilken skörd där blev så tänker jag inte göra något åt dem i år heller...

Det är nog som så att om man inte får upp alla knölar så växer dom till sig och det blir mycket av det.
Men fint är det när det blommar och gott är det att äta!

Kerstin
Trädgårdsmannen
Det känns skönt - då verkar det inte vara något okontrollerat snabbspridande...funderar på att sätta den som "vägg" i trädgårdslandet bakom pallkragarna, kan bli snyggt med hög grönska och gula starka blommor!
Ingeborg
Nog är det svårkontrollerat spridande via rotsystemet! Sätt skockorna långt från grannens land!
Ingrid på Västkusten
Kan itne mer än hålla med helhjätat och till 100%
Kirskål och så denna *fniss* åsså bergklint -MORR!

Hälsar Ingrid
Louise i Göteborg
Mina skockor kryper under en djup kantsten och lyfter betongplattorna i gången utanför.

Underbar blommande jättehäck men sätt den aldrig nära nåt ömtåligt.....
Susanne i Linköping
Hur djupt kryper de? Jag tänkte sätta ett tiotal knölar Bianca till helgen men nu blir jag betänksam. Kanske försöker jag sätta någon slags kant för att hålla dem på plats, men hur djupt måste denna kant gå? Och hur mycket plats vill de ha, var det en halvmeter mellan knölarna det skulle vara?
Åsa, mälardalen zon 2
Är det bara jag som inte har problem med spridningen??? Mina håller sig ganska bra på plats vid en staketvindruva. Jag brukar gräva upp ALLA på hösten och slänger bara tillbaka de som är för små för att kunna skalas + jag har på en del kompostjord. Det brukar vara många små så de brukar hamna ganska tätt eftersom det är en begränsad yta. Så noga brukar jag inte vara med hur djupt de hamnar det kan nog variera runt 5-15cm under jordytan tror jag de brukar hamna så noga verkar det inte vara de brukar ju överleva och ge hyfsad skörd ändå.
Ingrid på Västkusten
Men Åsa - har inte Du någe skumt med pH i jorden och jordtyp? Myntor sprider sig itne hos Dig - låter heeelt fantastiskt :-)
hur är det med kirskål då?

Kanske en magisk backe Du bor på :-)

Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
Funderar på att gräva en djup ränna - låt säga 50 x 50 cm och ett par meter bred och täcka den med fiberduk...borde inte det leda till att rännan på sikt fylls av jordärtskocka men samtidigt begränsar spridningen?

Om det skulle fungera är det ju en enkel sak att lösa - bara att gräva upp - lägga i duk - fylla igen och låta duken göra begränsningsjobbet?
Ingrid på Västkusten
Markduk.....gör dem till en häck :-) rama in odlignslandet t ex :-))

Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
Förresten är det samma duk man använder t ex i botten av pallkragar mot underliggande gräs / ogräs som man använder att täcka odlingar med? Eller finns det olika typer av duk?
Ingrid på Västkusten
Olika sorters duk alltihopa :-)

www.waterboys.se

De är nog marknadens billigaste på markduk - sånt man lägger på backen som ogrässpärr......och i gångarna som ogrässpärr åsså lägger typ täckbark på.

Sedan finns det barkduk - sådant man har PÅ bäddar - göär hål för växter åsså stoppar nån typ av täckbark/grus ovanpå. Den ser ut som en tjock fiberduk, fast svart.

Sedan finns det berg-matta-geotextil som används vid mark och anläggningsarbeten som i tunnare klasser ser ut som fiberduk typ ....grova klasser är den mera filtad/tovad.

Vidare letar jag efter något riktigt smart de har i England - sök på enviromesh så får Du se .-)

Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
Chaos...jag trodde det var en och samma typ av duk alltihop...Gross Glück att jag inte har handlat ännu - det brukar gå snabbt normalt sett......

Vilka sorter hade du valt för följande olika områden:

- Under plattor
- Under pallkragar

Om jag tolkar din beskrivning rätt borde kanske vanlig markduk passa här?
Ingrid på Västkusten
Njae - man kan gott klara sig med en och samma - den vävda markväven ifrån Waterboys är bra - den fransar lite granna om man itne är varsam om man använder den istället för markduk, och den klarar inte av att bära upp sten, men är bra som ogrässpärr.

Skall man göra mer omfattande markanläggningsarbeten är det geotextil-bergmatta som är bra.

Jag ahde nog testat att köra den på båda två faktiskt.

Säger hon som shoppade en 100 metersrulle - behöver itne snåla nu :-)
Trädgårdsmannen
En hel rulle själv - du milde tid, var det 1.05 du valde? Tittade på deras hemsida och dom var ju inte speciellt dyra om man nu behöver så mycket. Vi behöver ca 10 kvm till vår tegelgång mellan pallkragarna och då tyckte jag att Åkrabergs pris på 16:- löpmetern var ganska okej. Den var dessutom i 180 cm bredd.
Ingrid på Västkusten
Nej jag köpte tvåmetersbredden :-)

Hälsar ingrid
Trädgårdsmannen
2 metersbredden!!! Då har du ju så att du kan täcka halva tomten...men den åldras väl inte såvida den inte utsätts för solljus så den rullen kan du ju ha för resten av ditt liv i garaget, eller?

Jag såg förresten på lunchen att Plantagen hade "Vinterväv", "Markväv", "Odlingsväv" och "Fiberduk" - det hade varit på sin plats om dom kunde ange vad/vart/varför och när...
Ingrid på Västkusten
Ja men jag skall dela med en arbetskamrat - jag tar vad jag vill ha sedan köper han resten :-))
Trädgårdsmannen
Du tar vad du vill ha - det blir inte dyrt för honom misstänker jag...

Inte heller sönderstressad på jobbet idag märker jag laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon