Full version: Kirskålssanering
Gossen Ruda
En liten bildberättelse om kirskålssanering av rabatt i helgen. Faktiskt den näst sista biten inom själva trädgården, omgivningarna återstår men där fodras andra åtgärder. Först en bild från fredagen. Bortgrävningen av jorden har börjat. Denna läggs i en hög för att sen sållas när den torkat något. Grönt och grannt men det är 95 % kirskål.

Lördag förmiddag. All jord är bortkörd. All kirskål också utom ett blad som tittar fram mellan sliprarna. Jag drog bort det men borde kanske använt Roundup. Får se senare.

Ett litet problem uppstod. Precis vid kanten mot gräsmattan stack det fram en sten. Eftersom jag planerar att bredda rabatten ville jag ta bort stenen. Det visade sig inte direkt vara att sandkorn utan en riktig baddare.

Alldeles för stor för att få upp i skottkärran, ja till och med för stor för att få upp från urgrävningen. Var lite svårarbetad med slägga också. Lösningen hette Cobra och stenkilar. Snart var det bara en hög med stenskrot.

Sen var det dags för återfyllning. I botten jord som sållats tidigare och som legat nåt år. Ovanpå det 4 kärror sållad kompost. Nu var det lördag kväll och natten sänkte sig över nejden.

På söndagsmorronen upptäckte jag att kultivatorn jag behövde för att blanda fanns i stan så det blev en tur fram och tillbaka dit. Passade på att göra lite annat också. Sen täckte jag det blandade med ett lager jord till. Vill inte ha kompost på ytan pga att den ofta innehåller ogräsfrön. Sen började återplanteringen. Här har jag satt den bakre 3-dubbla raden med småastilbe. 111 st!

Dessa har bott i småkrukor i ett eller två år efter att jag kirskålssanerat rotstockarna. Räknade som hastigast och fick att jag haft ca 2000 krukor småastilbe och satt ut. Förutom alla andra växter. Men nu är det i stort sett slut med det arbetet. Till slut fyllde jag på med vad jag hade för övrigt. Skuggbräcka i framkanten och lite daglilja. Några fingerborgsblommor som blivit utvisade från potatislandet mm. Söndag em och slut på historien.
Fisan
Wow! Vilket hästjobb ur en novis ögon!! ohmy.gif Har också kirskål i trädgården, växande hejvilt, men funderar på ett latare alternativ...
Eva i Skåne
Grattis Åke!!! smile.gif
Vilket jättejobb du gett dig på, MEN vad du ska få njuta nu laugh.gif Jag förstår att det varit ett långsiktigt projekt.
Den som hade sån energi...... ohmy.gif
vickeva
Oj vad imponerad jag blir!!!! WOW vilket jobb!! smile.gif Bara att hålla liv i så mycket i krukor måste ju vara ett hästarbete...
myskmadra
Jag instämmer i den beundrande skaran här på forumet................ smile.gif
Vilket hästjobb! Och att du mitt i alltihopa kommer på att ta fram kameran!
Det ska bli kul att se fler bilder framöver när det växt till sig i rabatten!
Hälsningar!
Fialotta
Gratulerar wub.gif

Vilket hästjobb...va inte gjort i en handvändning förstår jag, blir impad till tusen...men du rolleyes.gif när du ändå inte har nåt att göra framöver så har jag kirskål här åt dig,,,,bara o komma o gräva...nu vet jag hur bra du gör det tongue.gif rolleyes.gif
Mia, zon 3
Ser ut att bli jättefint!
Du täckte inte botten med något innan du fyllde igen, eller? Har hört många "garden-pals" som absolut propagerar för typ geotex och liknande när man ändå gör jobbet.
Men du som gjort nästan hela trädgården nu, vad har du för erfarenheter av återkommande ogräs?
Själv har jag ca 1560 kvadrat kvar att gräva upp, av 1570 möjliga.... pust & stön.... sad.gif
KURT
CITAT (Mia @ zon 3,18-05-2004, 07:06)
Ser ut att bli jättefint!
Du täckte inte botten med något innan du fyllde igen, eller? Har hört många "garden-pals" som absolut propagerar för typ geotex och liknande när man ändå gör jobbet.
Men du som gjort nästan hela trädgården nu, vad har du för erfarenheter av återkommande ogräs?
Själv har jag ca 1560 kvadrat kvar att gräva upp, av 1570 möjliga.... pust & stön.... sad.gif

Gräver man ur så mycket som här så finns det inga rotdelar från rotogräs kvar som kan växa upp. Man täcker med duk om man inte gräver ur utan bara lägger på jord.
Gossen Ruda
Det stämmer i stort sett. Nån enstaka gång kan det dyka upp en kirskålsplanta eller nåt annat ogräs som har haft djupa rötter. Jag tycker inte om att lägga duk i onödan. Jag började med den här metoden nån gång runt 96-97. En bit rabatt i taget. Det var bara att välja, antingen så här eller resignera och låta kirsen ta över. Att rensa och rensa funkar inte i längden.

Från början grävde jag upp och rensade i ett svep men nu har jag så mycket jord att jag kan ha ett ordentligt lager liggande. Lite underligt. Tänk er att gräva upp ett lass jord. Sen gräver man upp på ett annat ställe och fyller det första hålet. Så gräver man upp ett nytt hål och fyller det andra osv. Till slut är alla hål fyllda och ändå så har man det första lasset över. huh.gif

Tack för allt beröm också.
Berith
Jösses vilket jobb du lagt ner! ohmy.gif

CITAT (Gossen Ruda @ 18-05-2004, 08:20)
Lite underligt. Tänk er att gräva upp ett lass jord. Sen gräver man upp på ett annat ställe och fyller det första hålet. Så gräver man upp ett nytt hål och fyller det andra osv. Till slut är alla hål fyllda och ändå så har man det första lasset över.  :huh:

Beskrivningen låter som nåt som görs med gatorna här i stan. "Dom" måste gräva nytt hål för att kunna fylla det förra. Typ... unsure.gif
Tirre
Om du har lika god hand med maskrosor, tistlar, nässlor och - framförallt - tussilago, så är du välkommen hem till mig ett par månader eller så... wink.gif

Stor eloge för att du ORKAT vara så otroligt målmedveten!
Mia, zon 3
Kan nån tipsa om hur man hindrar ett gammalt gulplommonträd från att sticka upp sina juniorer i hlea trädgården, utan att skada själva "original-trädet"?
KURT
CITAT (Mia @ zon 3,18-05-2004, 12:36)
Kan nån tipsa om hur man hindrar ett gammalt gulplommonträd från att sticka upp sina juniorer i hlea trädgården, utan att skada själva "original-trädet"?

Man kan försöka att sticka av dem med en smal rak spade.
Tirre
Om du har lika god hand med maskrosor, tistlar, nässlor och - framförallt - tussilago, så är du välkommen hem till mig ett par månader eller så... wink.gif

Stor eloge för att du ORKAT vara så otroligt målmedveten!
Mia, zon 3
CITAT (KURT @ 18-05-2004, 12:38)
CITAT (Mia @ zon 3,18-05-2004, 12:36)

Man kan försöka att sticka av dem med en smal rak spade.

Jo, men sedan då? Varje gång jag hugger av ett rotskott så kommer det upp en ny liten "kvast".....
Kan man gräva bort lite runt, och lägga någon väv eller liknande?
Ewa L
Jätteroligt att få följa hela projektet från ax till limpa. Tack för titten!!
Kajsa
Vilken energi, kan man få låna dig?? biggrin.gif Jag har visserligen ingen kirskål men det finns annat. Härliga bilder.
Exotic
ohmy.gif rolleyes.gif Jissesss Dååå, slit & släp biggrin.gif
Kanonkul att få se allt i bild , ett mycket kul inlägg rolleyes.gif

MVH Exotic
andersen
Jag lyfter på hatten Åke, det är just så kirskålen ska bekämpas.

Betyder det att du ställer ditt traktorsläp med gift för alltid? laugh.gif
måste tala om att jag är nyfiken på varför du valde den här metoden, det kan väll inte vara så att dom som du kallar miljömaffian har lyckas omvända dej?eller
Berith
Ge dej nån gång andersen! huh.gif
andersen
Berith Godmorgon!
Björkhagen
Har ungefär lika mycket kirskål... rabatten är i alla fall grön smile.gif
I söndags började vi också gräva upp en av rabatterna. Alla växter delades och rötterna tillhörande kirskål och nässlor plockades bort. Samtidigt kunde vi också dela alla påskliljorna (typ 200-300 lökar)
Växterna planterades sedan i en tillfällig rabatt. Där får de stå i några veckor medan vi sprutar resten av rabatten.
Hoppas det också fungerar så vi slipper gräva upp all jord...
Gossen Ruda
Det funkar säkert, jag har gjort liknande. Men du får nog räkna med att återplantera först nästa år för en del kirs kan återkomma efter ett tag. Att jag gjorde så här beror också på att jag ville ha bort alla gamla växter, framför allt en massa rotstockar av kirsdödad astilbe. Dessutom vill jag sålla igenom jorden för att få bort alla småstenar.

Beträffande Andersens kommentar så kommenterar jag den inte. Kommer bara att tänka på Pavlovs hundar och betingade reflexer.
vihemma
Starkt jobbat Gossen Ruda biggrin.gif

Snacka om väl utfört arbete.

Haha den liknelsen var bara så bra wink.gif
andersen
Åke Ang pavlovs hundar så är det väll så, att det är dumt att skriva så.

Jag ser inget nedsättande att skriva hatten av för dej att du har grävt upp kirskålen istället för att använda gift.

Men det kan ju vara så att saliven rinner till pga kirskål är gott att äta.Du har rätt om det är så du menar.
gammelnalle
Avundsjuk??? Jag ??? Va??? Hur kan någon tro det... ???

(jo jag är avundsjuk på dig Åke!!! sleep.gif sleep.gif sleep.gif men inte missundsam)

Snyggt jobbat!!!

Själv blev jag trött och fick ont i ryggen bara av att titta på bilderna!!!

björn
Hannele
tongue.gif Jag har också rensat i kirskålslandet!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon