Full version: semester i norr
vickeva
I sommar ska vi på ett bröllop i Skellefteå på midsommar och då tänkte vi passa på att se lite av vårt vackra land. Först tänkte vi köra upp, men vi har bestämt oss för att ta flyget. Vi tänker hyra bil i Skellefteå och köra upp mot Haparanda. Hur lång tid tar det ung? Hittar inte var man kan kolla avstånd (vet att det finns en sådan sajt). Finns det något bra ställe att bo på i eller omkring Haparanda. Vi ska väl stanna där i ett par nätter innan vi kör ner mot Skellefteå igen.
Helen i Piteå Zon 5
Om jag inte tar helt fel så tror jag att det tar ca. 4-5timmar, det är en hel del vägarbeten på gång. Däremot så vet jag inte var man kan bo, men du kanske kan ringa någon Turistinf. dom ska ju kunna tipsa. Vill du däremot har förslag om trevliga trädgårdar att besöka efter vägen så har jag määäängder av bra förslag. / Helen biggrin.gif
Betty
Här finns en Avståndstabell
Haparanda Stadshotell har ursköna sängar!
Zanna
Semester i Norrbotten är härligt, det finns massor att se - men transportsträckorna kan vara lite tråkiga. Mellan Skellefteå och Haparanda är det ca 20 mil, motorvägen är ganska bra större delen av vägen men är det vägarbeten så kan det gå långsamt.

Ett ställe väl värt ett besök är Storforsen utanför Älvsbyn. När de drog om älven för ett antal år sedan blev kala stenhällar med grytor blottade och det är underbart ställe. Ta med pic-nic, det finns också grillplatser om jag minns rätt. Har ni tur så är ni där lagom till de har föreställning på en scen i forsen. Precis nedanför Storforsen finns ett nybyggt hotell.

Är ni i Haparanda så måste ni besöka Kukkulaforsen. Där håvar (!) de sik och man kan köpa färsk halstrad sik - så gott att äta på ex hårt bröd eller som huvudrätt. Vid Kukkulaforsen finns också gamla bodar och stugor och det finns en restaurang. De har en vedeldad badtunna och bastu men jag vet inte om det går att boka som privatperson. Lite väster om Haparanda finns Seskarö, en ö med härlig badplats längst ut. Där finns också campingplats.

Haparanda går man igenom på en timme. Kyrkan som ser bedrövlig ut (helt i plåt) kan vara värt ett besök (jag har inte varit inne i den). Haparanda ligger vackert vid Torneälven så man kan strosa längs den en stund och kanske ha picnic. På andra sidan älven finns ju Finland och staden Torneå. Där kan det vara kul att gå i affärerna som säljer allt möjligt, har man tur kan man hitta lite billiga saker (man åker rakt fram efter att ha passerat gränsstationen). I Finland har de mycket fina cykelvägar där man kan åka inlines. Mellan Haparanda och Torneå finns en golfbana så om ni golfar kan ni i så fall spela golf både i Sverige och Finland på en och samma golfrunda. Ca 10 mil norr om Haparnda finns ett berg (kommer inte på namnet just nu) där man har en fantastisk utsikt över större delen av Norrbotten - åk dit sent en kväll och ta med något att grilla eller ha picninc, eftersom solen inte går ner så är det ljust dygnet runt.

På väg norrut tycker jag ni ska stanna i Piteå och Luleå. Ni kommer att passera genom Kalix 8 mil efter Luleå, det är inte så jätte "kul" samhälle men ganska vackert vid älven, där finns minigolfbana, fik och camping. Kyrkan är jätte fin.

Trädgårdar kan jag tyvärr inte tipsa om men förhoppningsvis hittar ni lite sådana också.

Hoppas ni får en trevlig semester!
vickeva
Tack snälla för all hjälp.
I avståndstabellen hittade jag att det var 25 mil mellan Skellefteå och Haparanda. Vi kanske måsta sova en natt i Luleå också.
Jag tänkte att vi skulle stanna i Råneå lite också, min morfar var därifrån. Någon som känner till Råneå?
Haparanda stadshotell har jag mailat till, de har rum lediga. Det kanske blir att vi bor där ett par nätter.
Betty
CITAT (vickeva @ 18-05-2004, 16:19)
Jag tänkte att vi skulle stanna i Råneå lite också, min morfar var därifrån. Någon som känner till Råneå?

Kommer du ihåg den här tråden Viveka?Om Råneå

Här är Råneås hemsida
vickeva
Det hade jag faktiskt glömt, vilken underbar bild Estet hade lagt in där...
fiffigafrun
Ska du till Skellefteå, så besök Rydlinge Planskola. En av de bättre o finare här uppe i norr. Passerar du Sunderbyn (utanför Luleå) så får du väl titta förbi hos mig men här är det inte mkt som är grönt ännu....

/Karin
kerstin z5-6
När blir det av ungefär ? vilken månad ?
vickeva
vi åker i midsommarveckan
kerstin z5-6
Du får maila -ev är jag hemma den v -om du har lust på Västebottensost på ostens hus o lite trädgårdsprat -4 mil söder Skellefteå smile.gifsmile.gif
estet
Ja just det!
Kul med din morfar som kom härifrån. Väl värt att svänga in då!
Vet du var hans hemgård/uppväxtställe ligger?

Kan ju tipsa om Kyrkstaden i Gammelstad, trevligt att vandra omkring i. Dessutom finns där en nyöppnad trädgårdsbutik, Kyrkbyns Trädgårdar, som låter spännande...Historiska gammeldags rosor, perenner o ettåringar.
Har inte hunnit dit själv än...
vickeva
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-05-2004, 21:35)
Du får maila -ev är jag hemma den v -om du har lust på Västebottensost på ostens hus o lite trädgårdsprat -4 mil söder Skellefteå smile.gifsmile.gif

vad gulligt av dig, om jag har tid för allt bröllopsfestande hör jag av mig (min "bästis" gifter sig och fyller 40, dagarna efter varandra, så det blir en del festande).
smile.gif
vickeva
CITAT (estet @ 18-05-2004, 21:40)
Ja just det!
Kul med din morfar som kom härifrån. Väl värt att svänga in då!
Vet du var hans hemgård/uppväxtställe ligger?

Kan ju tipsa om Kyrkstaden i Gammelstad, trevligt att vandra omkring i. Dessutom finns där en nyöppnad trädgårdsbutik, Kyrkbyns Trädgårdar, som låter spännande...Historiska gammeldags rosor, perenner o ettåringar.
Har inte hunnit dit själv än...

Ska definitivt svänga in. Han hette Tjerngren, jag tror att namnet kommer ifrån stället de bodde på, har dessutom för mig att de hade ett gästgiveri, men jag är inte säker. Ska höra med min mamma vad hon vet.
Var ligger Gammelstad då?
vihemma
Hej

Här finns ett par ruttplanerare:
http://www.mekonomen.se/ (länk "ruttplanerare"på vänster sida)
http://www.eniro.se/ (länk "vägbeskrivning"på höger sida)

Det finns trevliga små ställen att övernatta på som kan vara billigare och mysigare än Haparanda Stadshotell, exempelvis Mariebergs Viltfarm ca 2 mil från E4´an ungefär mitt mellan Töre och Kalix, rekomenderar det stället starkt vi har besökt dom två gånger en privat och en med företaget. ( http://www.ebm.se/ )

Om ni gillar att fiska så är det några ställen efter Kalixälven som är speciellt bra: Kamlungeforsen, Morjärv och Jockfall. ( http://www.kalixriver.se )

Berget som Zanna nämnde heter Luppioberget även kallat Tomteberget det är väldigt fint där.

Annars så finns det pärlor lite här och var men det beror på ens intressen.
estet
kyrkstad
Här hittar du det mesta om vårt fina världsarv...

karta
Här kan du se var Gammelstad ligger, nära från E4:an...

karta över råneå

Det fanns flera gästgiverier och hotell i Råne under dess glansdagar, jag själv känner till tre stycken.
smile.gif
estet
Mitt i prick, Betty! laugh.gif
Betty
sleep.gif
vickeva
WOW, jag ösnkar att vi hade tid att stanna ett par veckor, det verkar som om det finns en del att se...
netaave
Ska ni bo i Haparanda måste ni ta en tur uppför älven några mil, det är sååå himla vackert där runt Kokkola.
Glöm inte myggmedel!!!! tongue.gif
estet
CITAT (vickeva @ 18-05-2004, 22:48)
WOW, jag ösnkar att vi hade tid att stanna ett par veckor, det verkar som om det finns en del att se...

En sak hinner ni i alla fall uppleva. Midnattsolen!
Det är nu det är som bäst, efter midsommar vänder det sakta för att bli mörkare igen.
Tänk "Insomnia" med Al Pachino...

Ganska lustigt det här! Jag har suttit tidigare i kväll på nätet och förberett en resa till Landskrona åt min sambo och hans bror.
Kollat upp hotell, tankställen längs vägen, adresser, skrivit ut kartor osv.
smile.gif
vickeva
CITAT (estet @ 19-05-2004, 00:45)
CITAT (vickeva @ 18-05-2004, 22:48)

En sak hinner ni i alla fall uppleva. Midnattsolen!
Det är nu det är som bäst, efter midsommar vänder det sakta för att bli mörkare igen.
Tänk "Insomnia" med Al Pachino...

Ganska lustigt det här! Jag har suttit tidigare i kväll på nätet och förberett en resa till Landskrona åt min sambo och hans bror.
Kollat upp hotell, tankställen längs vägen, adresser, skrivit ut kartor osv.
smile.gif

Ja, gissa om vi ser fram emot midnatssolen!!!
Vill sambon ha några tips så säg till, Landskrona ligger inte så långt härifrån... men det är kanske inte en semesterresa?
estet
Njä, de ska och köpa en bil.
Hans bror som tänker börja köra är lastbilschaffis och en van vägnötare, men de har 155 mil ner...
De startar om två timmar. Hade jag varit ledig i helgen hade jag åkt med.
Tack i alla fall. smile.gif
vickeva
Oj ohmy.gif , så långt för en bil, måtte den motsvara förväntningarna... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon