Full version: rabarber
Powerowic
finns det fler sorter av rabarber eller blir alla så stora, en kompis till mig sa att man bara skulle ta små skott, då måste man ju ta dem i april ju
Eva i Skåne
Visst finns det olika sorters rabarber, men jag är inte expert.
Vet att det finns nyare sorter med mildare smak och utan oxalsyra, som inte ska vara nyttigt.
Smultronrabarber inbillar jag mig att någon sort som inte blir så stor heter, men det kanske är rena fantasin.
Själv föredrar jag smaken av de gamla sura sorterna som jag fått från svärmor. tongue.gif
De första rabarberna på våren är mildare och mjällare än på sommaren, men visst kan du använda dem hela säsongen. Du ska bara inte låta dem gå upp i blom, för då blir stjälkarna ihåliga och träiga.
Rossi
Vi har en sort som heter Glaskins perpetual som jag har sått själv. Den har inte så mycket oxalsyra och blir inte sådär jättestor heller. Fast jag tycker nog att den gamla hederliga Victoria (den allra vanligaste i våra trädgårdar) smakar bättre.

Rent generellt så sägs det att man inte ska äta rabarber efter midsommar eftersom rabarber innehåller mer oxalsyra ju senare på säsongen man äter den.

Annars är ju ett tips att alltid ha mjölk till eftersom det neutraliserar syran.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon