Petra W
Hej,

Håller förfullt på med att planera mitt växthus, och blev lite undrande när det gäller mina tomatplantor. Förra året hade jag diverse olika stora tomatplantor så i år har jag endast köpt Tiny tim eftersom de skulle vara lite mindre. Men hur stora blir de (plantorna) under bra förhållande ?? Hur nära ska de sättas ?

Samma fråga när det gäller melonplantan (sunrise) och gyllenbären (physalis). Är det någon som har några erfarenheter ?

Det gäller att utnyttja växthuset så bra som möjligt. Så om det är möjligt vill jag sätta hyllplan över tomaterna, fast det kanske inte är någon bra ide om de skjuter i höjden.

//Petra
Fredi
Jag hade busktomater i krukor förra året och storleken varierade lite, men ingen av dem blev mycket högre än en meter. Det var dock inte sorten Tiny Tim, men en planta som heter Tiny kan väl inte bli så stor laugh.gif

Mina physalisplantor har blivit ca 1,5 meter när de stått i stora krukor.

Avstånd mellan plantor är jag dålig på. Jag sätter alltid dem för tätt. Å andra sidan brukar de ge rejält med skörd i alla fall. Det sägs dock att Tiny Tim skall ha drygt 50 cm till nästa planta. Physalisarna kan nog stå lite närmare varandra.
cinis74
Mina Tiny Tim blev ca 50 cm höga i fjol. Då hade jag dem iofs i krukor men jag tror inte att de blir så väldans mycket större.

Hälsningar Cina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon