Full version: Rosenrips
sallamander
[FONT=Courier] unsure.gif
Har plantera denna underbara busken, otroligt vacker är den. Det jag dock inte tänkte på var att den får bär. Vi bor i ett barntätt område och då bör det inte finnas buskar med giftiga bär, särskilt inte som dom liknar vinbär.
Tacksam för svar
Åsa, mälardalen zon 2
Bären hos rosenrips är inte giftiga de ska gå att äta även om de kanske inte alltid är jättegoda.

(Själv köpte jag ett Worchesterbär häromdagen som är ett rött krusvinbär alltså en korsning mellan krusbär och vinbär. Så det finns ganska många kul växter inom Ribessläktet som man kan ha i trädgården.)
Cilla
Vet du hur Worchesterbäret smakar och vilken färg det har Åsa?
Låter som ett spännande bär.
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr vet jag inte så mycket om Worchesterbär det står rött krusvinbär på lappen så jag antar att bären är lite rödaktiga. Busken är rejält taggig. Det står på lappen att det ska vara härdigt till zon 5. Man hittar just inget om denna växt på nätet jag har även testat söka på Ribes + Worchester för att ev. hitta något på utländska sidor. Min planta är dock full av blommor så det kanske blir något bär som jag får smaka iår.

Hittade bara en liten kommentar om detta bär på AoT:s forum från någon som hade växten och som indikerade att bären ska vara goda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon