Full version: Tistel i landet
Ulle
Jag har mycket tistel i mitt trädgårdsland - och en del maskrosor! Nu ska jag "bygga om " och göra fyra bäddar som jag ska odla i och sedan ha plattor på gångarna mellan bäddarna.

Vilket är enklaste sättet att bli av med tisteln? Gräva och dra eller kan jag använda något medel?
Jag kommer inte sätta annat än potatis i två av bäddarna och låta de andra två vara denna sommar (hinner inte med mig annars).

Min tanke var att kunna behandla de två där jag inte ska odla i år och sedan täcka dem till nästa vår. Vad tror ni om det - och finns det något medel som in gör att hela landet blir förgiftat?

Hjälp en novis som önskar sig ett mer strukturerat land än vad förra ägarna hade! tongue.gif
MariaS
Att bli av med tistlar kräver tålamod eller markväv.
Med tålamod handlar det om att dra upp så mycket av tisteln som möjligt så ofta som det går att få grepp om den. Efter två år har roten tröttnat och dör! smile.gif
Men eftersom du tänker ha upphöjd odlingsbädd, kan jag rekomendera att du först lägger markduk och därefter lägger på god matjord. Då kommer varken tistlar eller maskrosor upp genom bädden.
Tyvärr sprider sig dessa växter genom luften också. Så det tar väl egentligen aldrig slut. mad.gif

MariaS
Ulle
Hmm, då får jag alltså utrusta mig med markduk eller en stor portion tålamod - eller båda och kanske!

Är markduk samma sak som täckväv som man skyddar småplantorna med, eller är den tjockare?
MariaS
Den tunna duken är tyvärr lite lätt att ta sig igenom. Jag brukar köpa min duk på gatukontoret. Den är grå och egentligen till för anläggning av vägar. Den är så seg att jag knappt kan dela den med varken kniv eller sax.

MariaS
karinmaria
Det var ett bra tips, att köpa markväv av gatukontoret. Jag ska ringa dem på måndag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon