Ulle
Jag behöver en massa tips! Vi har precis planterat en häck av syrén och jag tänkte plantera något under plantorna så att inte gräset får fäste!

Är det dumt att göra det i år? Finns det risk för att syrénen får för mycket konkurrens och inte utvecklas som den ska? Om jag planterar vad skulle i så fall passa tror ni. Läget är en södersluttning med sol i princip hela dagen och zon 4.

Bakom häcken mot vägen kommer vi att låta gräset växa och jag skulle vilja ha sommarängsblommor där. Det brukar finnas rölleka och några midsommarblomster där, men kan man slänga ut lite frön i gräset och hoppas att det gror?

Hoppas på många tips från er lite mer erfarna! smile.gif
Mia, zon 3
Jag har vintergröna Vinca minor i min syrenhäck, det är jättefint! Men den kan sätta bra fart, så om du ska ha äng bredvid så var det kanske en dum idé.... huh.gif
pialotta
Självsådda påskliljor, tulpaner och pärlhyacinter växer under mina syrener. Syrenen är dock urgammal och lite gles nedtill så här passar blommorna fint, de är ju tidigare än syrenen också.
Du kanske skall ha något lägre och marktäckande?
Ingis
Jag har satt jordnävor under mina syrener och de verkar trivas förträffligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon