hej !
jag har upptäckt ett problem, det är nämligen så att det börjar dyka upp en amssa banan flugor på mina växter. och för tillfälletodlar jag oregano, citronmelisss och basilika. så vad ska man göra åt detta?
tyvärr skulle jag klassa mig själv som nybörjare, så jag behövver verkligen tips!!!!!
med vänliga hälsningar
marcus
Bananflugor gör ingen skada alls. Men om du istället söker på sorgmyggor här på forumet så kan du få mera hjälp.
Bild på bananfluga:

Bild på sorgmygga:
Länk till insekter man hittar inomhus
aha då har jag missat en liten detalj, det kanske inte är banana flugor!
det ska jag kolal upp tack föt tipset!
Oavsett vilken sort du har så antar jag att det "vimlar" i krukorna? Det är där de förökar sig de små liven. Om du eller någon i din närhet röker så ta tillvara cigarettaskan och strö ut den på jorden, det brukar vara effektivt. När min stora änglatrumpet drabbades av eländet så var jag till och med så drastisk att jag stack ner gamla fimpar i jorden.
Tipsar Sulan (numera rökfri med "flughysterisk" sambo som "mördade" min citronbasilika i helgen)
När jag har fått problem med blomflugor, har jag tagit en dosa grovsnus och blandat med tio liter ljummet vatten. Därefter doppar jag hela blomkrukan i hinken och låter den rinna av och vips är alla blomflugor borta
MariaS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.