Full version: Min nya ros
evelina
Hejsan!

Min nya fina ros New Dawn har fått bladlöss! mad.gif
Hade lite lössmedel kvar som jag sprutade med men skulle gärna vilja ha ett recept på medel man kan göra själv??

Mvh Evelina
Betty
Får du bladlusangrepp pröva att duscha växten med en stark vattenstråle eller med såpvatten eller såpsprit. Man kan också doppa de angripna växtdelarna i 50-54 gradigt vatten. Såpvatten tillverkas av en liter vatten och 0,5 dl såpa. Såpsprit blandas till av en liter vatten och 0,3 dl såpsprit (från apoteket) eller en liter såpvatten och 0,3 dl sprit.
evelina
CITAT (Betty @ 18-05-2004, 14:36)
Får du bladlusangrepp pröva att duscha växten med en stark vattenstråle eller med såpvatten eller såpsprit. Man kan också doppa de angripna växtdelarna i 50-54 gradigt vatten. Såpvatten tillverkas av en liter vatten och 0,5 dl såpa. Såpsprit blandas till av en liter vatten och 0,3 dl såpsprit (från apoteket) eller en liter såpvatten och 0,3 dl sprit.

Tack för hjälpen! rolleyes.gif
pialotta
En (dum?) fråga: kan såpvatten möjligen hjälpa mot de odjur som äter på mina stockrosor?
kan såpvatten skada något om det vattnas på jorden?
wub.gif
Betty
Det beror på vad det är för sorts odjur som äter på stockrosorna...
Såpvatten är inte skadligt för jorden.
pialotta
ok, Betty, jag provar
Betty
Gör så, jag brukar upprepa behandlingen efter en vecka för att ta död på eventuella "eftersläntrare". Lycka till! smile.gif
Hannele
Jag drar över med handen, direkt när jag får syn på bladlöss.
Det har aldrig varit något stort problem.
Passa bra att göra, när man går runt och njuter av sina växter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon