Full version: Frukt i flaska
Hannele
Vi har redan päronkartar, hög tid att binda plastflaska upp och ner (så att vattnet inte stannar) med metalltråd över karten. Man väljer en stor frisk kart. Då kan man få äpple i flaskan, som munkarna gjorde. Vill man, så kan man hälla lämplig sprit i flaskan, det har jag inte gjort... utom något odrickbart, som skulle konservera äpplet längre.

Längst till vänster finns redan en stor kart...
wolkenkrabber
de där e coolt!, men här har inte ens äpplena slagit ut en, men jag såg att mitt plommon börjat slå ut
uno
CITAT (Hannele @ 18-05-2004, 14:40)
Vi har redan päronkartar, hög tid att binda plastflaska upp och ner (så att vattnet inte stannar) med metalltråd över karten. Man väljer en stor frisk kart. Då kan man få äpple i flaskan, som munkarna gjorde. Vill man, så kan man hälla lämplig sprit i flaskan, det har jag inte gjort... utom något odrickbart, som skulle konservera äpplet längre.

Längst till vänster finns redan en stor kart...

Fantastiskt, Du för flaskan över ett päronkart och det blir ett äpple. biggrin.gif
Virgo
Om man gör som munkarna gjorde, så blir det äpple av plommonkart biggrin.gif tongue.gif
Hannele
CITAT (Virgo @ 18-05-2004, 16:29)
Om man gör som munkarna gjorde, så blir det äpple av plommonkart biggrin.gif  :P

wink.gif Rubriken är faktiskt frukt i flaskan...
Virgo
CITAT (Hannele @ 18-05-2004, 19:16)
CITAT (Virgo @ 18-05-2004, 16:29)
Om man gör som munkarna gjorde, så blir det äpple av plommonkart biggrin.gif  tongue.gif

wink.gif Rubriken är faktiskt frukt i flaskan...

Herregud!! Jag skrev fel! huh.gif
Skulle ju vara päronkart! ohmy.gif
Ewa L
Jag fick mig ett gott skratt åt era tokerier. laugh.gif biggrin.gif

Ursäkta Hannele, tror du bjussar på det.
Hannele
tongue.gif Ja, det blev riktig fruktsallad... i flaska??
Virgo
Om man har ett päronträd och ett äppleträd ståendes väldtigt nära varandra, så att grenarna går in i varandra så kan man ju föra in både äpple och päron i flaskan.
Det är väl ingen som gjort det nångång?
Cilla
Ja, plantera alltid fruktträd "på en flasklängds avstånd", sade de gamla munkarna. Då var flaskorna mycket större än nu, och avståndet i våra mått mätt var 35,7 drickabackar.

Nordamerikanerna planterar också tätt för att de ska kunna skaka om innehållet till milkshake när frukten är mogen. Turkisk yogurt med frukt och bär i kyldisken är planterade på tetra-avstånd.

Tack för påminnelsen Hannele. Jag ska prova att odla frukt i flaska i år!
Hannele
CITAT (CallEva på Öland @ 23-05-2004, 17:02)
Har alltid haft drömmen att få "odla" päron i flaska, ni vet så där så att ett päron ligger i någon likör, man undrar har det kommit dit....
Någon som provat

Du har inte sett, när jag försökt förklara...?
Hannele
CITAT (Cilla @ 23-05-2004, 21:56)
Hannele här på forumet har odlat i flaska och lyckats. Använder pet-flaskor som hon kan göra dräneringshål i så att vattnet inte står i flaskan när frukten växer.

Dräneringshål blir inte så bra, för man ska hälla sprit i samma flaska.
Jag hänger flaskorna upp och ner med järntråd, stödjande mot en gren.
I princip kan man använda glasflaskor också,
men de väger mer och här blåser det ganska mycket.
Hannele
Ville bara påminna - ut i trädgården och bing flaskor över karten!
Ullet
CITAT (Cilla @ 19-05-2004, 15:51)
Ja, plantera alltid fruktträd "på en flasklängds avstånd", sade de gamla munkarna. Då var flaskorna mycket större än nu, och avståndet i våra mått mätt var 35,7 drickabackar.

Nordamerikanerna planterar också tätt för att de ska kunna skaka om innehållet till milkshake när frukten är mogen. Turkisk yogurt med frukt och bär i kyldisken är planterade på tetra-avstånd.

Tack Cilla för dagens skratt! SKa tänka på tetra-avståndet nästa ggr jag planterar fruktträd!
Hannele
Dags igen! Trä karten med upp o ner vända vackra flaskor.
Kan bli årets julklapp till släkt & vänner!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon