lena:-)
18-05-2004, 14:48
För två år sedan bar trädet ingen blom alls, bladen korvade ihop sig liksom.
Jag lät beskära det ganska så mycket och förra sommaren bar det massor av frukt igen. Nu i vår har jag beskurit ytterligare, inga blommor alls, bladen verkar vara angripna av något, men vad?
Och går det att göra något åt det ?
http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...=1452&uuid=3110
Åsa, mälardalen zon 2
18-05-2004, 15:27
Angående blomningen ju mera du beskär desto färre blommor, äpple sätter blom på äldre ved så beskärning stimulerar inte blombildning. Beskärning stimulerar tillväxt.
Själv tycker jag skadorna på bladen ser ut som om något hänt när bladen börjat slå ut ex. frost, torka men det skulle även kunna vara någon minerare som gnager inuti bladet. Oftast så får man mera slingrande gångar när det gäller minerare men på äpple så finns det många olika typer av minerare så det finns kanske sorter som inte gör slingrande gångar utan mera fläckvis som på ditt träd. När det gäller minerare är det mest en estetisk skada, man kan plocka bort de drabbade bladen för hand.
Blad som korvar ihop sig brukar innebära angrepp av bladlöss, bladlössen har ett enzym i sin saliv som ger missbildningar ex. knöggliga och hoprullade blad.