Full version: Änglatrumpet
Sanne
Vad skall jag göra med min Änglatrumpet som inte vill blomma? Den har blad stora som tobaksblad men inte en ända blomma.... sad.gif
Betty
Änglar blommar från sensommaren och ända fram mot vintern.
Sanne
Jag hade min trumpet redan i fjoöl ovh då blommade den inget och nu har den börjat likadant med massor av stora blad
Åsa, mälardalen zon 2
En del änglatrumpeter är sena och klipper man hårt i änglarna tycker jag man får vänta en evighet på blomning.
Sanne
Det kanske beror på att jag gödslat för kraftigt vad skall jag använda för gödsel??
Betty
Änglar vill ha mycket gödsel. Jag blandar 50% kogödsel och 50% plantjord.
De blommar inte förrän de har grenat sig (som en klyka ungefär). Den ljusgula med tandade blad som jag hade förra året grenade sig vid 230cm om jag inte minns fel... Den blommade sen ända till vintern kom.
Almdalen
CITAT (Sanne @ 18-05-2004, 17:01)
Det kanske beror på att jag gödslat för kraftigt  vad skall jag använda för gödsel??

Jag har aldrig hört att en änglatrumpet kan få för mycket gödning. Mina sätts i kogödsel(påse) och jag blandar in långtids gödsel, sedan vattnar jag med flytande blåkorn varje gång. Det är inte ovanligt att jag vid varmt och torrt väder vattnar två gånger om dagen.
Mina Änglar brukar blomma från mitten av juli tills det blir frost. Så här såg de ut 15/7 2003
Alpiner i Halmstad
Välj gödning med låg kvävehalt typ potatisgödning.
Har plantan svag kvävebrist minskar bladtillväxten och plantan övergår från tillväxtperiod till blomningsperiod.
Det är många år sedan jag odlade en trumpet, på den tiden fanns det bara en sort.
Trädgårdsmästaren vinterförvarade plantorna mot att han fick plocka sticklingar.
Under de första åren hade han en kölista över vilka som önskade köpa en rotad planta under våren.
Tiderna föändras. och intresset också.
M.v.h. Bernt
Ingrid på Västkusten
Ehum jag håller inte med föregående talare. Allting beror mera på vad det är för art i botten på den Du köper om den blomamr sent på somamren elle rtidigt. Min kära Mobisu kör alltså igång mkt tidigare än de häringa stora/höga vita som blir flera meter och blir knappt ens två meter hög och grenar sig vilt och blir nästan bredare. Mobisu är en xflava hybrid.
Kan återigen slå ett slag för Natur å Trädgårds helt enkelt underbara nummer med skötsel å allt om Änglarna....Natur & Trädgård
Maila å fråga om Ni får köpa just det lösnumret för det var KANON!

Den gödning i Sverige som liknar mest den som används i Europa och USA är återigen 'rosa sanden' d v s Hasselfors bevattningsgödning.
Och en stooooooor kruka! Mega kruka megagödningsdoser, kanske en ggr till tre ggr per vecka med rosa sanden!

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon