Full version: Frösådder :(
Törnrosa
Hej alla!

Varje år har jag försökt mej på att så fröer, perenner då främst som jag i vinters mörker nogsamt valt ut i lockande förföriska frökataloger. Och sen har jag efter konstens alla regler sått i såjord, vattnat och omhuldat och om så krävts stratifierat, och det mesta har grott, varje gång.
Lika själaglad blir jag varje gång jag hukar mej över krukorna och ser att de små liven har spruckit ur sitt hölje och håller på att räta på sej, ofta med fröet som en hätta på toppen.

Men sen är det nästan alltid nåt som går så fel sad.gif trots att jag fortsättningsvis efter konstens alla regler ställer krukorna ljusare och svalare, dock naturligtvis inte med risk för frost. Jag brukar gödsla lite försiktigt först med blomgödning för att sen kruka om i vanlig blomjord. Av alla mina krukor och perenner är det kanske en handfull som sen klarar sej ända till utplantering sad.gif så tycks det vara också i år...

Trots alla mina ansträngningar ser de inte ut att må bra. Nästan samtliga mina papaver-plantor (den vita checkers) ligger nästan vågräta i krukorna, döda är de inte men rothalsarna ser liksom veka och sköra ut, precis som om de inte förmådda hålla den lilla plantan uppe, samma sak är det med Digitalisen (en aprikosfärgad variant)... Aklejorna (bl.a. Nora Barlow) ser ännu ganska OK ut liksom riddarsporrarna. Som ni ser är det inte några "utmaningar" till frösådder jag gett mej på utan såna som borde vara idiotsäkra... men icke... och inte vet jag vad jag gör för fel....? unsure.gif

Ett är säkert, gödsel har de fått, torkat ut har de inte, ljus får de mer än tillräckligt av... hmmm... nåt annat...? För mycke vatten? kanske... suck...

Vad tror ni?
kerstin z5-6
vad har du för ljus -?
Papaver är svåra -både att omskola o att ha i kruka -de blir bäst direktsådda
Hoppas de andra blir ok
När kolar de ? Innan de kommit ut -när de kommit ut i rabatt eller ?

Avhärdar du dem först ?
Annars är det nog ..för mycket vatten ...
Törnrosa
huh.gif
De små liven ger upp redan innnan jag hunnit börja tänka på avhärdning så kanske... det kan va så enkelt som övebevattning... Måste godkänna att jag är livrädd för att de skall torka ut... hände mej en vår och den gången fick jag inte en endaste planta att plantera.

Suck, ja, nu får jag vara mer sparsam med vattenkannan och hoppas på det bästa sleep.gif Tack för ditt svar!
myskmadra
En fundering från mig, som brukar lyckas med mina sådder om de väl gror och/eller inte torkar ut innan dess. Gödsla småplantor? Jag har fått för mig att det är tillräckligt med näring i jorden (om man nu köper särskild såjord).
Sedan efter omskolning i köpt "planteringsjord" så är det väl även där tillräckligt med näring ett tag? När jag planterar om vanliga krukväxter i sådan jord brukar jag inte heller då gödsla på ett bra tag. huh.gif
Funderande hälsningar! wink.gif
Törnrosa
Jag har använt den magra såjorden... har för mej att man borde ge dem lite extra då om man inte skolar om dem genast. Men jag vet inte om det är rätt. Nu har jag i varje fall bestämt för att nästa år testa med bara ett tunt lager såjord och vanlig mylla under... någon som testat?

Skam den som ger sej tongue.gif
kerstin z5-6
Det är bättre att försöka skola ut de man kan härbärgera o slänga eller ge bort resten-för att kunna skola ut alla efter 4-5 karaktärsblad.
Växter kan klara ett tag till i såjord+ plantjord under men det slår inte omskolning
jag tror det är en kombo av
vatten -för mkt
Trångt det växer inte heller
Gödsel på det -ja då kolar de garanterat
Gödning tidigast tre v efter omskolning o så svag att du kan göda vid varje vattning smile.gif-dvs blanda till en liter normalgödning-flytande + vatten o häll den i ett 5 liters kärl som du vattnar ur
Törnrosa
Trial and error var det visst smile.gif nå som sagt skam den som ger sej... ska genast gömma bort gödningsflaskan... och kanske kan några överleva mina något överdimensionerade omsorger till trots!

För mycket vatten + på tok för mycket gödning är nog garanterat svaret!

Får man vara såhär klantig säg? blink.gif
kerstin z5-6
wacko.gif laugh.gif wacko.gif JA ! tar forfarande död på frösådder o vattnar för mkt eller litet fast jag sått många år vid det här laget .....
Det hör till ..men det är roligare när det lyckas o att se dem blomma laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
myskmadra
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-05-2004, 13:08)
Gödning tidigast tre v efter omskolning o så svag att du kan göda vid varje vattning smile.gif-dvs blanda till  en liter normalgödning-flytande + vatten o häll den i ett 5 liters kärl som du vattnar ur

Jag kanske ska fega lite mindre och börja gödsla mina småplantor!
Förstår jag rätt att man tar 1/5 av normaldosen? rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon