Varje år har jag försökt mej på att så fröer, perenner då främst som jag i vinters mörker nogsamt valt ut i lockande förföriska frökataloger. Och sen har jag efter konstens alla regler sått i såjord, vattnat och omhuldat och om så krävts stratifierat, och det mesta har grott, varje gång.
Lika själaglad blir jag varje gång jag hukar mej över krukorna och ser att de små liven har spruckit ur sitt hölje och håller på att räta på sej, ofta med fröet som en hätta på toppen.
Men sen är det nästan alltid nåt som går så fel

Trots alla mina ansträngningar ser de inte ut att må bra. Nästan samtliga mina papaver-plantor (den vita checkers) ligger nästan vågräta i krukorna, döda är de inte men rothalsarna ser liksom veka och sköra ut, precis som om de inte förmådda hålla den lilla plantan uppe, samma sak är det med Digitalisen (en aprikosfärgad variant)... Aklejorna (bl.a. Nora Barlow) ser ännu ganska OK ut liksom riddarsporrarna. Som ni ser är det inte några "utmaningar" till frösådder jag gett mej på utan såna som borde vara idiotsäkra... men icke... och inte vet jag vad jag gör för fel....?

Ett är säkert, gödsel har de fått, torkat ut har de inte, ljus får de mer än tillräckligt av... hmmm... nåt annat...? För mycke vatten? kanske... suck...
Vad tror ni?