Full version: tomater
lisselbo
En lite tjatig fråga kanske men mina tomatplantor är ca 50 cm långa och väldigt tunna.
Läste något om att man kan toppa dom, hur mycket isåfall och blir dom kraftigare.
Jag har planterat om dom i hinkar som jag tänkte att dom ska fortsätta att stå i.
Kan tillägga att dom står inne vid ett fönster.
mvh Marie ~~som är för lat att ära in och ut hela tiden~~
lisselbo
Kan tillägga att det är körsbärstomat från Weibulls nr. 3748, sweet 100 F1
mvh Marie
lisselbo
Läste nu på påsen att man kan ev. toppa efter 5-6 klasar, men mina har inte börjat blomma än.
mvh Marie (tjatmoster)
Åsa, mälardalen zon 2
Nej tomat ska inte toppas förren i slutet på sommaren då stoppar man tillväxten och får frukterna att mogna fram lite snabbare så man hinner skörda dem innan frosten kommer..

Gängliga tomater planteras djupt så stoppa ner plantorna i en hög kruka eller mjölkkartong. Du kan nog inte stoppa ner plantorna för djupt jag har planterat en planta så djupt att enbart en liten tuss stack upp och den plantan blev mycket kraftig och fin.

Kan tillägga att Sweet 100 är en klängande tomat som ska tjuvas denna ska bli som en jättelång lian, den kan bli 3-4m på en sommar och måste bindas upp.
lisselbo
Har planterat om tomaterna djupare men i samma hinkar och samma jord.
La ner dom varsamt så att dom inte är så höga längre.
Ska ge dom lite nässelvatten sen som jag har på gång, älskar nässlor helt plötsligt (har svurit långa ramsor över dom tidigare) jagar brännässlor i trädgården som en besatt.
Hoppas att det funkar.
~~ Marie ~~
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon