Birgitta H
18-05-2004, 17:37
Hej alla blomstervänner. Har ett bekymmer, jag vet inget om "levande stenar ". Har köpt ett ex. men mitt lilla barnbarn grep tag och drog /klämde så nu vet jag inte om den överlever. Har samplanterat med " hjärtan på tråd". Hur ska de skötas och till vilka växter hör denna " sten" ???
Birgitta
Hej Birgitta H>> Levande stenar (Gibbaeum dispar) Tillhör suckulentsläktet.
Såhär skriver IPC om dessa...
"Denna sydafrikanska växt är svårodlad eftersom den tillskillnad ifrån flertalet andra suckulenter har sin tillväxtsäsong på sensommar/hösten och vintern, medan den i allmänhet får sina lilaröda blommor på våren. Därför behöver den vattnas på ett annat sätt än i fråga om de flesta andra suckulenter. Den blir ca. 3cm hög och 10cm i omkrets."
"Ljus- Full sol, särskilllt under höste & vintern under knoppsättningen.
temp. - Vintermin. +7; Sörj för frisk luft på sommaren.
Gödsling - behövs inte, såvida plantan inte planterats om på 2 år. Gödsla isf. med kaktusgödsel med vattningen på hösten.
Jord - kaktusjord
Omplantering - Bara vart 3 år för att byta jorden eller om den har rotfyllnad. Vattna inte på 3 veckor efter omplanteringen.
Förökning - Skär av en bladgrupp med en vass kniv på sommaren att använda som stickling. Att dra upp den från frö är svårt."
Ingrid på Västkusten
19-05-2004, 07:40
Mycket troligare att det är Lithops eller Pleisopilos Du har då dessa är mkt mkt MKT vanligare i handeln än Gibbaeum dispar. De sätter en ny kropp varje år så om man har några blemmor på den nuvarande så ser den fräsch ut nästa år!
Den vill står mkt mkt mkt soligt och skall stå torrt ifrån hösten till våren - vattnar man då så sätter den flera bladpar och blir grotesk, den skall alltså bara ha ett bladpar (ögon/rumpa). Den skjuter nya skott/bladpar om den trivs. Ge den sand & grusblandad jord.
Hälsar Ingrid
Birgitta H
20-05-2004, 18:01
Tack Jag tror nu att det är Lithops, slog en sök och hamnade på Linnés sida och där stog dessutom att inte en droppe vatten på blomman, om det blir nån, och vattna från fatet. Tack för tipsen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.