Tesoj
Jag bor i den norra delen av vårt avlånga land ( en mil söder om Robertsfors) och skaffade hus förra sommaren. Funderar när jag kan börja så ute det som kan sås på friland, samt när jag kan börja plantera ut de andra växterna som jag dragit upp inomhus. Har en stor gård (totalt 3 ha) och om någon har tips på vad jag kan så här uppe tar jag tacksamt emot detta med.
Fenja
Välkommen hit!
Om jag vore du skulle jag vänta lite med att sätta ut fröplantor. Försök att ta reda på när ni har de så kallade "järnnätterna" uppe hos er och tänk på att allt du sätter ut innan dess måste du vara beredd att täcka vid risk för frost.
Direktså kan du göra under fiberduk, då är småplantorna skyddande i någon mån. Vid behov kan man lägga på flera lager.
Om du talar om vilken växtzon Robertsfors ligger i och vilka växter du tycker om så kan säkert någon tipsa dig om bra fröer. Är det ettåringar, perenner, grönsaker eller vad, som du är intresserad av?
Mvh
Fenja
Tesoj
Jag tror att det är zon 6, men är inte helt säker. Önskar både perenner och andra växter. Gärna blåa, lila eller vita. Har planterat lite ute nu och satt ut några av växterna under fiberduk. Hoppas att de ska klara sig...
Fenja
Följande växter är värda att prova: gullröllika, praktröllika, nysört, olika sorters stormhatt, våradonis, revsuga, piplök, stenört, akleja, ulleternell, pärleternell, kattfot, förädlad tusensköna, plymastilbe, stor blåklocka, knölklocka, bergklint, styvklematis, äkta förgätmigej, strutbräken, engelsk vallmo, gulplister, nejlikrot, blodnäva och många fler.

Två ställen i Sverige som har mycket fröer är:
Rara Växter
Impecta

Titta i deras kataloger så kanske du hittar något passande!
Lycka till!
Fenja
Tesoj
Tack så mycket för tipsen. Ska se efter vad jag kan hitta som jag tycker om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon